ELSKET: Det er ikke bare barna som har testet den tannvennlige smokken som er veldig fornøyde. Det er tannlegene også. (Bilde: Ortodent)
GIR SUNN MUNN: Bilde av en av Ortodents tannvennlige smokker. (Bilde: Ortodent)
barn med ny tannvennlig smokk (Bilde: Ortodent)

Smokker til mot bittfeil

  • Industri

Ortodent er en ny, norskutviklet smokk som ikke skal ha negativ virkning på bittutviklingen hos barn.

Professor i odontologi, Bjørn Øgaard ved Tannlegehøyskolen, har sammen med oppfinner og flyteknikerTerje S. Pedersen brukt ti år på å utvikle smokken Ortodent, som legges ut for salg hos apotekene i høst.

Kryssbitt koster millioner

I dag er den tradisjonelle narresmokken er en av de viktigste årsakene til alvorlige bittfeil hos barn. Nær en av tre norske treåringer har utviklet kryssbitt når de kommer til tannlegen for første gang.

Kryssbitt vil si at deler av tannrekken i over- og underkjeven er skjevstilt slik at tyggeflatene ikke møtes. Kryssbitt er et eksempel på bittfeil som krever tannregulering.

Dyrt samfunnsproblem

– Det koster samfunnet rundt 500 millioner årlig, sier industridesigner og daglig leder i Ortodent, Bodil Opshaug.

Hun mener at det er veldig få småbarnsforeldre som er klar over denne sammenhengen.

Testet på barn

– Den tradisjonelle smokken har en stor tut som dytter tunga ned i munnen, dermed uteblir støtten i overkjeven og tennene. Ortodent-smokken er konstruert slik at den lar tungen ligge i normal posisjon mot ganen og vil dermed ikke ha uheldig virkning på normal bittutvikling.

Ortodent har fått gjennomført en rekke kliniske tester av smokken.

- Resultatene er gode, og en brukertest har vist at barna i høy grad foretrekker Ortodent fremfor tradisjonelle smokker.

Mål: Verdensledende

Den første serien på 100 000 smokker er produsert i Korea, men planen er etter hvert å flytte smokkproduksjonen til Vanvikan i Trøndelag.

– I Norge må hele prosessen være automatisert, men når vi står støtt økonomisk vil vi heller produsere her. Det vil gi raskere leveransetid og kortere transport, sier Opshaug, som allerede neste år tar sikte på å lansere Ortodent på det europeiske markedet.

Lite millionmarked

- Hvert år selges over 1,6 millioner smokker i Norge, og det er et lite marked. Vi skal bli verdensledende på smokk. Barn må slippe å bruke smokker som ikke er bra.