Denne sikkerhetsbryteren har vært gjennom branntest på SP Fire Research AS. Den har vært utsatt for 200° C i to timer, ni minutter og 49 sekunder og virker fortsatt. Dermed har den oppfylt kriteriene for F200 godkjenning etter EN 12101-3:2002.
Godkjent for vegtunneler
I praksis betyr det at den nå er godkjent for bruk i vegtunneler. Det er ABB som har bryteren, solgt under merkenavnet Philip Hauge. Tidligere har den samme bryteren vært gjennom, og bestått, tester der temperaturen var enda høyere, 300° C, men da i én time og ikke to som i den siste testen.
Bryteren har etter testen endret navn fra SBAS F300 til SBAS-BKT, der BKT står for brannklasse tunnel.
Les: Trafikken skal automatiseres - nå kommer lovreguleringen
Vil ha sin del av kjempemarked
ABB har skaffet godkjennelsen på grunn av de omfattende oppgraderinger av tunneler som nå skjer. Mange norske tunneler oppfyller i dag ikke kravene i EU tunnesikkerhetsdirektiv. Selskapet ønsker å kjempe om dette markedet og sikkerhetsbryteren kan blant annet brukes for impulsventilatorer. En rekke tunneler er allerede oppgradert, Nationen melder at ved utgangen av 2015 vil det fortsatt være 148 norske vegtunneler som må oppgraderes.
Les: Enestående jernbaneanlegg
Delvis smeltet og misfarget
Bryteren var i lukket posisjon under testen. I rapporten fra testlaboratoriet står det at den strømførende banen var i god tilstand etter testen, med en kort nøkternt tillegg at bryteren var "delvis smeltet og misfarget".
Den er robust og både kapsling, vred og utvendige skruer er laget i syrefast stål. Den har utvendig jordutjevningsforbindelse, og god plass for tilkobling av kabler. SBAS-BKT-125A leveres standard med 1 stk. NO, 1 stk. hjelpekontakt , 2 stk. M20 blindnipler i messing og 2 stk. M50 nipler i messing.