SAMFERDSEL

Tre veistubber i Norge har fått wifi-tårn: – For veitrafikken vil dette være revolusjonerende

V2X skal gjøre fremtidens trafikk tryggere. Allerede nå er teknologien i drift på flere norske veistubber.

Testing av V2X-utstyr langs E8 i Troms. Wifi-hotspot er montert i toppen av stolpen.
Testing av V2X-utstyr langs E8 i Troms. Wifi-hotspot er montert i toppen av stolpen. Foto: Bjørn Elnes

Som TU allerede har skrevet, skal det radiobasert kommunikasjonssystemet V2X gjøre fremtidens veier tryggere. Biler skal dele informasjon i sanntid, kollisjoner skal bli et fjernt minne, trafikkflyten skal bli mer effektiv, og utslippene lavere.

En av verdens mest populære biler, VW Golf, får WLANp-teknologi som standard når denne kommer til neste år. Men allerede nå er intelligent vei på plass i Norge. 

Sammen med Statens vegvesen har Aventi Intelligent Communication det siste året installert V2X-infrastruktur på tre ulike steder i Norge: Bjørnegårdstunnelen i Sandvika, Patterødkrysset på E6 ved Moss, og på E8 ved Skibotn, noen mil sørøst for Troms.  

Lager egne nettverk 

– Systemet fungerer helt fint. For veitrafikken vil dette være revolusjonerende, sier Bjørn Elnes, som er systemingeniør i Aventi Intelligent Communication. 

– Det betyr at vi kan utnytte veiene bedre, kanskje vi ikke trenger å bygge flere filer på E18. I tillegg er det tilrettelagt for dynamisk veiprising, sier Elnes. 

– Vi har installert tre-fire veikantstasjoner på hvert av disse stedene. Til sammen er det 7-8 kilometer vei som har dette systemet i Norge, sier Elnes. 

Wifi langs veien 

Wifi-sendere som Aventi og Statens vegvesen har satt opp, står på stolper langs veien. Disse er igjen koblet til fiberoptikk i bakken, og gjør at bilene enkelt kan dele data med veitrafikksentraler, trafikklys og annen infrastruktur. 

– Det mest naturlige er å ha hotspots der det er lyskryss. I fremtiden må autonome biler tolke hva som er lyskryss, og hva som er lys fra butikkvinduene, sier Elnes. 

Veikantstasjonene sliter seg neppe ut i løpet av arbeidsdagen. Det finnes knapt en bil i Norge med V2X-utstyr, om en ser bort fra at Elnes og kollegene har slikt portabelt utstyr plugget i bilenes sigarettenner. 

Krangler om felles standard 

- Det fungerer helt fint, sier Aventi-ingeniør Bjørn Elnes - for anledningen på ryggen av en hydrogensykkel...
- Systemet i Norge fungerer helt fint, sier Aventi-ingeniør Bjørn Elnes - for anledningen på ryggen av en hydrogensykkel... Foto: Aventi

De store bilprodusentene har ikke klart å bli enige om en felles standard. VWs kommende Golf har allerede fått en wifi-basert V2X-løsning som standard, der radiosignalene kringkastes til biler opptil 800 meter unna. I tillegg til VW satser giganter som Toyota og GM på samme løsning. 

På andre siden av bordet sitter Mercedes-Benz, BMW og Ford sammen med de store telegigantene, som har utviklet sin egen variant av V2X som de kaller C-V2X (Cellular V2X). Her har de tatt utgangspunkt i V2X-teknologien og modifisert den litt, slik at den knyttes opp mot SIM-kortet som alt finnes i moderne biler og deres mobilabonnement. Data blir her sendt via GSM-nettet til en server, som igjen sender data tilbake til biler i det aktuelle området. 

V2X og C-V2X kan ikke snakke sammen. 

– Aventi satser mest på utvikling av baksystemene som skal brukes av Statens vegvesen, så om det blir den ene eller andre radioteknologien som til slutt vinner betyr ikke så mye for oss, sier Elnes. 

Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.