Smale og dårlige fylkesveier skaper ulykker og nestenulykker hver eneste dag

– Yrkessjåførene kjører med hjertet i halsen hver eneste dag i frykt for hva som kommer mot dem rundt neste sving, sier leder i Yrkestrafikkforbundet region Sør-Vest, Karsten Arne Larsen.

 Leder i Yrkestrafikkforbundet region Sør-Vest, Karsten Arne Larsen.
Leder i Yrkestrafikkforbundet region Sør-Vest, Karsten Arne Larsen.
Jarle SkoglundJarle SkoglundJournalist
6. sep. 2023 - 08:42

Nå krever han at fylkespolitikerne begynner å ta større ansvar for veiene de eier.

– Det lokale og regionale veinettet er hovedpulsåren for oss som bor i distriktene. Jeg forventer at de politikerne som skal styre fylket etter valget sørger for trygge og gode veier, sier Karsten Arne Larsen i en pressemelding fra Yrkestrafikkforbundet.

Fylkesveiene på Vestlandet og i Nord-Norge trenger mest til vedlikehold og utbedringer.
Les også

Fylkesveier er kritiske for forsvaret – her er etterslepet størst

Stort etterslep

Larsen påpeker at forfallet på fylkesveiene også har en økonomisk konsekvens

-Bare i Rogaland har NAF beregnet etterslepet er på over 3,2 milliarder kroner. Hvis vi ikke begynner å vedlikeholde i større tempo enn nå, forfaller veiene enda mer og kostnadene blir enda større når vi faktisk begynner å gjøre noe, sier han.

Politikerne er ikke fornøyde med egen innsats

Norgesbarometeret på vegne av Yrkestrafikkforbundet spurt lokalpolitikerne på fylkes- og kommunenivå om de er fornøyde med eget fylkes prioritering av samferdsel.

Kun 9 % av politikerne på Vestlandet svarer at de er fornøyde med vedlikehold av veinettet, 14 % at de er fornøyde med tiltak for å redusere ulykker og 10 % er fornøyd med prioriteringen av rassikring.

-Undersøkelsen viser tydelig at politikerne er enig i at veiene de eier er for dårlige og at de ikke gjør en god nok jobb med utbedring, vedlikehold og rassikring. Da lurer jeg på hvorfor de ikke gjør noe med det, sier leder i Yrkestrafikkforbundet region Sør-Vest, Karsten Arne Larsen.

Vedlikehold og rassikring må prioriteres i Nasjonal transportplan, mener NAF.
Les også

Fylkesveiene: Forfall og rassikring vil koste 166 milliarder

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.