KLIMA

Slutt på plastposer som forurenser

Finn Halvorsen
18. juni 2008 - 22:51

Rema 1000 er først ute med handleposer tilsatt Renatura.

Posene produseres i Kina, men stoffet som sørger for at posene brytes ned i naturen i løpet av kort tid, er altså laget av Nor-X.



Hjelper naturen

– Polyetylen og polypropylen, som det her er snakk om, er i utgangspunktet ømfintlig for ultrafiolett lys, så det er bare snakk om å hjelpe naturen litt. Det gjør vårt stoff, blant annet ved hjelp av jerntilsetning i meget små doser. Deretter overtar naturens mikroorganismer og spiser opp resten, sier gründer Roger Rødseth i Nor-X.

Mengden av rust som blir igjen, er så liten at den knapt vil være målbar.

Konsentrasjon av jern i plasten er nemlig så lav som noen tusendels promille.

Uten tungmetall

– Våre konkurrenter benytter seg av tungmetaller, som for eksempel kobolt, i sine produkter. Det er mindre gunstig for naturen, sier Rødseth.

Les også: Plastikk fantastikk

Lang prosess

Utviklingen av Renatura startet egentlig allerede i 1999.

- For tre år siden var vi egentlig klare for lansering av Renatura for bruk i handleposer og ulike typer matvareemballasje. Det viste seg imidlertid at vi møtte uventet sterk motstand fra gjenvinningsmiljøet. De mente det var bedre å samle inn plasten med tanke på gjenbruk, sier Rødseth.

Ny formel

Dermed gikk de tilbake til tegnebordet og har nå kommet tilbake med en ny formel med flere fordeler.

- Det nye stoffet gir større styrke på plasten slik at råvarebruken kan reduseres. Det er også slik laget at det er mulig å gjenvinne plasten enklere enn tidligere. Og dersom noen poser skulle havne i naturen, som de uvilkårlig gjør, forsvinner posene av seg selv etter kort tid. Vi får en vinn-vinn situasjon for alle parter, sier Rødseth.



Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonse
Innovasjon Norge
Trer frem med omstilling som innstilling
Trer frem med omstilling som innstilling

Store ambisjoner

Nor-X er fortsatt en liten bedrift med seks ansatte og budsjettert omsetning for inneværende år på 5 – 7 millioner kroner. Men ambisjonene er større enn som så.

- Målet er å bli ledende på verdensmarkedet for denne type produkter. Vi har allerede etablert distributørnett i Sverige, Baltikum, Ungarn og Israel. Men skal bredere ut. Vi jobber aktivt for å skaffe nye investorer, men vi merker at kapitalmarkedet er tregere enn bare for kort tid siden, sier Rødseth.

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.