KLIMA

Slutt på plastposer som forurenser

Finn Halvorsen
18. juni 2008 - 22:51

Rema 1000 er først ute med handleposer tilsatt Renatura.

Posene produseres i Kina, men stoffet som sørger for at posene brytes ned i naturen i løpet av kort tid, er altså laget av Nor-X.



Hjelper naturen

– Polyetylen og polypropylen, som det her er snakk om, er i utgangspunktet ømfintlig for ultrafiolett lys, så det er bare snakk om å hjelpe naturen litt. Det gjør vårt stoff, blant annet ved hjelp av jerntilsetning i meget små doser. Deretter overtar naturens mikroorganismer og spiser opp resten, sier gründer Roger Rødseth i Nor-X.

Mengden av rust som blir igjen, er så liten at den knapt vil være målbar.

Konsentrasjon av jern i plasten er nemlig så lav som noen tusendels promille.

Uten tungmetall

– Våre konkurrenter benytter seg av tungmetaller, som for eksempel kobolt, i sine produkter. Det er mindre gunstig for naturen, sier Rødseth.

Les også: Plastikk fantastikk

Lang prosess

Utviklingen av Renatura startet egentlig allerede i 1999.

- For tre år siden var vi egentlig klare for lansering av Renatura for bruk i handleposer og ulike typer matvareemballasje. Det viste seg imidlertid at vi møtte uventet sterk motstand fra gjenvinningsmiljøet. De mente det var bedre å samle inn plasten med tanke på gjenbruk, sier Rødseth.

Ny formel

Dermed gikk de tilbake til tegnebordet og har nå kommet tilbake med en ny formel med flere fordeler.

- Det nye stoffet gir større styrke på plasten slik at råvarebruken kan reduseres. Det er også slik laget at det er mulig å gjenvinne plasten enklere enn tidligere. Og dersom noen poser skulle havne i naturen, som de uvilkårlig gjør, forsvinner posene av seg selv etter kort tid. Vi får en vinn-vinn situasjon for alle parter, sier Rødseth.



Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonse
Schneider Electric
Et viktig skritt mot enda smartere boliger
Et viktig skritt mot enda smartere boliger

Store ambisjoner

Nor-X er fortsatt en liten bedrift med seks ansatte og budsjettert omsetning for inneværende år på 5 – 7 millioner kroner. Men ambisjonene er større enn som så.

- Målet er å bli ledende på verdensmarkedet for denne type produkter. Vi har allerede etablert distributørnett i Sverige, Baltikum, Ungarn og Israel. Men skal bredere ut. Vi jobber aktivt for å skaffe nye investorer, men vi merker at kapitalmarkedet er tregere enn bare for kort tid siden, sier Rødseth.

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.