Liggende på magen på skateboard, har kontrollører fra Vegvesenet avslørt feil og mangler på stikkrenner. Entreprenrørenes egenkontroll er ikke nok til å sikre kvalietet, oppsummerer Vegvesenet.
Slurvete arbeid med stikkrenner er minst like utbredt som ved legging av vannledninger.
Prosjektsjef Ola Kroken i Statens vegvesen Akershus sier til Teknisk Ukeblad at byggherrens kontroll av rundt 95 nylagte stikkrenner under RV 35 på Gardermoprosjektet avslørte mye feil og mangler.
Nesten ingen av betongrørene var feilfrie. Det var samme mangler som gikk igjen der som ved vannledningene i TUs artikkel Slendrian med nye ledninger i nr. 37.
Det var blant annet avvik i horisontal og vertikal retning, for store glipper i skjøter, nedbøyninger under dumperhjul, sprekker og riss inn- og utvendig.
- Vegvesenets erfaring med egenkontroll utført av entreprenør er et dårlig system. Det er ikke nok å ha teorien om kvalitetssikring stående i bokhylla. Det må følges opp i praksis, sier Kroken.
På skateboard
Fagfolk fra gardermoprosjektet forteller at de inspiserte rundt 30 stikkrenner liggende på magen på skateboard med hodelykt og rørlaser. Resultatet var nedslående.
Årsaken til problemene med blant annet store skjøtglipper, sprekker og rørsprang kan være at stikkrennene er lagt på frossen mark, manglende masseutskifting under rør, dårlig komprimering, liten overdekning og stor anleggstrafikk med fullastede dumpere i veglinja. Der det er mangelfullt utført innløpskonstruksjon ledes dessuten vannet i fyllinga og ikke i stikkrenna. Dermed kan fyllinga vaskes ut og få setninger under rørene.
- Kvalitetskontrollen til byggherren vil bli videreført minst i samme omfang som til nå, sier Ola Kroken.