– På grunn av dårlig fjell, fikk vi mer injeksjonsarbeid i tunnelen mellom Ullevål og Nydalen enn vi hadde regnet med. Dette gjør at vi ligger om lag en måned etter opprinnelig plan. Til gjengjeld slipper vi full utstøping der vi injiserte, sier prosjektleder for grunnarbeidene Oddmund Jessen. tens Vegvesen er engasjert som byggeleder for grunnarbeidene av byggherren Oslo kommune, Samferdselsetaten.
Entreprenøren Veidekke ASA injiserer med tyntflytende sement for å tette sprekker i fjellet og å hindre setninger på hus i området. Tunneldriften i dette området vil pågå helt frem til februar 2002.
Åpner om to år
Første etappe av T-baneringen tar av fra linje fem på Ullevål stadion via Nydalen til Storo. Åpningen skjer høsten 2003. Andre etappe starter i 2003 og går videre fra Storo til Sinsen og derfra ned til Carl Berners plass hvor den møter eksisterende banenett ned til sentrum. Dette skal være ferdig høsten 2006.
Til sammen vil ringen få 14 stasjoner når Grorud- og Sognsvannsbanen tas med. I tillegg kommer Homansbyen stasjon som skal bygges mellom Nationaltheatret og Majorstua.
Les mer i TU nr. 29, som kommer på nett og papir 23. august.