SLIPPER BIODRIVSTOFF-KRAV? SFT anbefaler at reservekraftverkene ikke testes med biodiesel. Dette var et av kravene fra regjeringen når anleggene skulle få konsesjon. (Bilde: Herskedal, Kjell )

Slipper biodiesel på reservekraftverk

Statens forurensningstilsyn (SFT) tilrår at Statnett skal fritas fra tidligere krav om å teste biodiesel ved reservekraftverkene.

Det betyr at kraftverkene skal kjøres på naturgass, slik Statnett har planlagt.

Statnett har i en søknad bedt om endring av utslippsvilkårene for reservekraftverkene, slik at de slipper å teste biodiesel på anleggene.

Miljøstiftelsen Zero har i en høringsuttalelse argumentert imot.

Kutter ikke utslipp

Miljøverndepartementet skal avgjøre saken, etter at SFT nylig har anbefalt Statnetts søknad.

SFT begrunner sitt standpunkt med at det vil være vanskelig å oppnå utslippsreduksjoner ved overgang fra naturgass til første generasjons biodiesel ved reservekraftverkene.

I henhold til EUs foreslåtte kriterier vil ikke dette være et bærekraftig tiltak.

Det reagerer Miljøstiftelsen Zero kraftig på.

– Vi finner det merkelig at et tiltak som skal kutte klimagassutslipp ikke er bærekraftig, sier Olav Andreas Opdal i Zero til TU.no. – Vi kan ikke tro at intensjonen for EUs kriterier for bærekraft er ment tolket på denne måten, sier Opdal.

Miljøstiftelsen vil kontakte Miljøverndepartementet for å få dem til å innse fornuften i å teste det klimamessig mer miljøvennlige alternativt med biodrivstoff.



Sikker drift

Det aktuelle biodrivstoffet vil være basert på rapsolje, blir det opplyst.

«Utredningene viser etter SFTs vurdering at det ikke vil være noen miljøgevinst ved å gå over fra naturgass til første generasjons biodrivstoff ved reservekraftverkene», konkluderer SFT.

SFT legger også vekt på at reservekraftverkene «kun sjelden og kanskje aldri» vil bli satt i drift – og at når det skjer, vil det være en meget anstrengt kraftsituasjon der det vil være viktig med rask iverksetting og sikker drift.

Ifølge rådgiver Olav Andreas Opdal i Zero byr reservekraftverkene på en unik mulighet til å teste biodrivstoff med tanke på annen generasjons drivstoff, som er enda mer miljøvennlig enn førstegenerasjons biodrivstoff.

©NTB