TOSCANA: Dermed har Ford en modell som er helt i toppsjiktet når det gjelder forbruk og CO2-utslipp.
Bare Volkswagens Golf og Polo i tillegg til Smart har biler med utslipp under den magiske 100 grams grensen. Felles for dem er at de har konvensjonelle dieselmotorer – i motsetning til Toyotas såkalte miljøbil Prius – som slipper ut 104 gram CO2 per kilometer.
Satser på damene
Nye Fiesta, som produseres ved Fords fabrikk i Köln, er sjette generasjon av den populære modellen. Men dagens modell har ingen ting til felles med den første blikkboksen som mange forelsket seg i for 32 år siden da Fiestaen så dagens lys.
Informasjonssjef i Ford Motor Norge, Anne Sønsteby, forteller at den største målgruppen er kvinner som vil ha en snerten, moderne bil med innovativt design.
-Vi har satt oss som mål å selge 1200 Fiestaer det første året, og jeg tror nok at de fleste som velger bilen vil være damer, sier Sønsteby.
90 gram neste
Ford har store ambisjoner med å senke CO2-utslippene betydelig i årene fremover.
Prosjektdirektør for den nye Fiestaen, Gerald Schmoldt, ser for seg store endringer i bilparken om bare få år.
-Om bare fem år tror jeg Ford vil lage flere modeller som har et lavere CO2-utslipp enn 90 gram/kilometer med konvensjonelle motorer. Men lenger frem i tid blir vi tvunget til å tenke helt annerledes enn det bilindustrien gjør i dag. Vi blir nødt til å utvikle andre motorer som ikke går på bensin eller diesel. Men hva det blir, er jeg foreløpig usikker på, sier Schmoldt.
Ford kaller den nye Fiestaen får et moderne medlem i familien i form av en felles visuell profil. I Norge tilbys bilen med tre utstyrsnivåer – Amibente, Trend og Titanium. Man kan velge mellom tre bensinmotorer (60-120 hk) og tre dieselmotorer (68-90 hk). Fiesta Econetic, som kommer noe senere enn de andre modellene, har en 1,6 liters dieselmotor på 90 hk. Prisen på Ford Fiesta starter på 165.300 kroner.