(Bilde: Statens Vegvesen)
stve6 (Bilde: Morten Knudsen)
Her ligger tunnelelementene til senketunnelen i Bjørvika før senkeprosessen begynte torsdag 28. august 2008. (Bilde: Statens Vegvesen)
Senketunnelen skal kobles til Fjellinjen ved Bjørvika i Oslo.

Slik senkes tunnelen

  • Bygg

Fakta om prosjektet:

Bjørvikatunnelen består av seks betongelementer, 112,5 meter lange med bredde fra 28 til 41 meter. I tillegg blir det tunneler i grunn på hver side.

Hvert element er satt sammen av 5 seksjoner koblet sammen med dilatasjonsfuger med innstøpt gummipakning. Det er brukt 65.000m 3 betong til å støpe de 1 til 1,4 meter tjukke elementene.

Toppen av tunnelen vil ligge fra åtte til 11 meter under middelvannstand. 675.000 m 3 masse er gravd ut, halvparten var forurenset.

841 offeranoder av aluminium, sink og indium, til sammen 152 tonn, skal sikre mot korrosjon. Offeranodene er dimensjonert for å stå i hundre år. Det er forberedt for å bruke påtrykt strøm som gir katodisk beskyttelse når anodene er brukt opp.

Tunnelen får en kapasitet på 90.000 biler/døgn. Pris for sjødelen av hele Bjørvika-utbyggingen: 986 millioner kroner

I tillegg til senketunnelen skal det bygges 12.500 meter vei. Ekebergtunnelen er utviklet med nye av- og påkjøringer. Mellom disse og hovedtunnelen kommer den nye Grønlitunnelen på tvers. Dermed blir det tunnel i tre plan i Ekebergåsen.

Hele prosjektet skal koste 4,6 mrd. kroner. Det er Vegvesenets største enkeltprosjekt noensinne, målt både i kroner og kompleksitet. Byggearbeidene startet i august 2005 og hele prosjektet skal åpnes i juli 2010.