Teknologi

Slik kan «motsatte» propeller gjøre skip mer energieffektive

Nå gjør ny kunnskap at flere skip kan ta i bruk teknologien, som blant annet Hurtigruten satser på i sitt Sea-Zero prosjekt.

Ett av oppsettene som ble undersøkt i Sea Zero var en kombinasjon av kontraroterende propeller (de røde propellen midt i bildet) og to trekkende thrustere. En trekkende thruster fungerer som en propell som trekker skipet fremover, omtrent som en flypropell.
Ett av oppsettene som ble undersøkt i Sea Zero var en kombinasjon av kontraroterende propeller (de røde propellen midt i bildet) og to trekkende thrustere. En trekkende thruster fungerer som en propell som trekker skipet fremover, omtrent som en flypropell. Foto: Brunvoll
Henriette Krogness, Gemini.no
10. nov. 2025 - 16:53

Seksjonen Fra forskning består av saker som er skrevet av ansatte i Sintef, NTNU, Universitetet i Oslo, Oslo Met, Universitetet i Agder, UiT Norges arktiske universitet, Universitetet i Sørøst-Norge og NMBU.

Kommentarer
Du må være innlogget hos Ifrågasätt for å kommentere. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto. Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn.