A600-850M skal frakte opp til 850 passasjerer 4,5 ganger lydens hastighet. (Bilde: Finnair/Kauko Helavuo)
A600-850 er en flygende vinge beregnet på kortdistanseflighter. (Bilde: Finnair/Kauko Helavuo)
Personflyet har kanskje overtatt for personbilen om 85 år? (Bilde: Finnair/Kauko Helavuo)
A1700-2400 er et saktegående luksusfly beregnet på rekreasjon snarere enn frakt fra A til B. (Bilde: Finnair/Kauko Helavuo)
Med rombusser fra Finnair fraktes 100-140 passasjerer opp til hotellet som går i bane rundt Jorda, 500 km ute i verdensrommet. (Bilde: Finnair/Kauko Helavuo)
Jukka Hienonen er administrerende direktør i Finnair. (Bilde: Per Erlien Dalløkken)

Slik flyr vi i 2093

HELSINKI: Det er i hvert fall noen av framtidsvisjonene til flyselskapet Finnair.

– Vi vet at behovet for å transportere gods og mennesker effektivt ikke vil forsvinne, samtidig som at vi er nødt til å gjøre noe med klimautfordringene. Nå prøver vi å tenke litt høyt rundt luftfartens framtid. Selv om det eneste vi vet med sikkerhet, er at vi kommer til å ta fullstendig feil, sier Finnair-sjef Jukka Hienonen til TU.no.

Vil ha luftfartsdebatt

Det finske flyselskapet feirer at de fyller 85 år nå i november. Men i stedet for å lage en tilbakeskuende jubileumsberetning, har selskapet gitt ut ei bok som heter «Departure 2093 – Five visions of future flying». Her gir de noen eksempler på hvordan Finnair og luftfarten generelt står om 85 år fra nå.

Hovedhensikten er ikke boka, men diskusjonen og innspillene fra folk flest de håper å få på den nylanserte hjemmesiden Departure 2093.

Finnair erkjenner glatt at de tilhører en miljømessig problembransje som i disse dager står midt oppe i kanskje tidenes største krise.

– Framtiden er langt mer interessant enn fortiden, den kan vi tross alt gjøre noe med. Derfor er det viktig å være visjonær. Det er en plikt, forklarer kommunikasjonsdirektør Christer Haglund i Finnair.

Grå hår hos Airbus

Til å hjelpe med å kikke langt inn i krystallkula har finnene fått med seg flyprodusenten Airbus, motorprodusenten CFM International, den internasjonale flyselskapsorganisasjonen IATA, konsulentselskapet PricewaterhouseCoopers, samt en rekke forskere.

IATA har satt som mål at luftfarten, som i dag har skylda for to prosent av CO2-utslippene, skal bli ren innen 2057.

– Våre ingeniører fikk grå hår over natta da de hørte om denne nullutslippsvisjonen. Per i dag aner vi ikke hvordan vi skal klare dette. Men det visste neppe rakettingeniørene i USA heller da de fikk beskjed om å sende folk til Månen. Heldigvis er det noen år til 2050 og enda lenger til 2093. Nøkkelen til suksess er i dag innovasjon og kreativitet, og det vil det være i morgen. Men vi trenger noen teknologiske gjennombrudd, erkjenner kommunikasjonsdirektør Rainer Ohler i Airbus.

Alternativt drivstoff er ikke noe alternativ

I prinsippet bra

Finnairs fem visjoner for framtidig luftfart tar utgangspunkt i at flyging i prinsippet er en økologisk gunstig transport ettersom det ikke legger beslag på landjorda.

Og i 2093 skal luftfarten være lydløs og utslippsfri. Når det gjelder motortyper og drivstoff, har ikke Departure 2093 prøvd å spå. Annet enn at om 85 år har vi ikke bare alternativt drivstoff, men noe totalt alternativt. For eksempel utnyttelse av naturlige kraftfelter rundt Jorda.

De fem visjonene/flyene er følgende:

1. Finnair/Airbus A600-850 M

Et supersonisk wide-body langdistansefly med kapasitet til å frakte opp til 850 passasjerer i en cruisingfart på 4,5 mach. Slik vil flytiden mellom London og Sydney reduseres til tre timer. Rekkevidden er 26.600 km.

Flykroppen er laget av superlett og -sterkt nanokeramisk materiale for å håndtere varmen som oppstår av luftmotstanden. Inne i det delvis toetasjes flyet kan passasjerene sette seg ned i intelligente seter som justerer seg etter høyde og vekt, og kikke ut gjennom AV-vinduer der de kan zoome i utsikten, enten mot bakken eller ut i rommet (cruisinghøyden er 39.000 meter). Hvert sete har komplett lydisolering fra de andre og er utstyrt med 20-tommers 3D-skjermer.

2. Finnair/Airbus A600-850

Et kortdistansefly konstruert som en flygende vinge og med mulighet for vertikal take-off.

Om lag halvparten av de 600-850 passasjerene installeres i 1-4-mannslugarer. Cruisingfarten er som på dagens passasjerfly, cirka 890 km/t.

3. Finnair/Airbus A1700-2400 Cruiser

Et slags cruiseluftskip med plass til 1.700-2.400 passasjerer i 1-4-mannslugarer som blant annet kan gå til hologramteateret for underholdning. Er utstyrt med sikkerhetsutstyr av ypperste klasse. Blant annet tre 80x20 meter store heliumfylte fallskjermer som i nødtilfeller får flyet ned til nærmeste trygge sted. Dersom fartøyet faller eller må gjøre en nødlanding, skytes det automatisk ut 200 airbager fra undersiden når fartøyet er 40 meter over bakken eller vannet.

4. Personflyet

Kanskje har alle hver sin flygende farkost i 2093. Dette er en kombinasjon av helikopter og småfly der en datamaskin automatisk justerer lengden på rotorbladene. Finnair og Airbus antar at de første versjonene av dette flyet blir lansert på 2020-tallet.

5. Romhotell med serviceskip

Romturisme finnes allerede i dag, og om 85 år er det kanskje ikke mer eksotisk enn to uker på Kreta.

I Finnairs visjon er hotellet med 450 senger plassert 500 km ut i verdensrommet i en bane som bringer det rundt Jorda hver niende time. Romskipene flyr 3-6 flighter i uka. De er spartansk utstyrt uten servering om bord, men så tar reisen opp til hotellet også bare 20-25 minutter. Gjennomsnittlig opphold på romhotellet er fire dager. Da har gjesten vært rundt Jorda ti ganger.

Les mer om Finnair-visjonene her