EKSTRA

VIRTUAL REALITY

Slik bruker norske bedrifter virtual reality

– Store muligheter for de som vil satse nå.

Hei, dette er en Ekstra-sak som noen har delt med deg.
Lyst til å lese mer? Få fri tilgang for kun 199,- i måneden.
Bli Ekstra-abonnent »

Bak frostede vinduer i St Olavsgate i Oslo sitter Dimension 10, et av pionerselskapene for VR i Norge. Gründeren Christer-Andre Fagerslett viser oss en av første de fungerende prototypene hans for VR-briller, som var ferdige omtrent på samme tid som Oculus-gründer Palmer Luckey viste fram sine Rift-briller for investorer.

Det ble til slutt sistnevnte som møtte de riktige personene, og fikk skapt Oculus-eventyret som etter hvert ble kjøpt opp av Facebook for to milliarder dollar i 2014.

– Det kunne vært deg?

– Jeg prøver å tenke minst mulig på akkurat dét, sier Christer-Andre Fagerslett tørt.

Virtuelle rom

Sammen med daglig leder Aleksander Langmyhr og CFO Peder L’orange har han allerede dratt VR-tankegangen et langt stykke videre fra de gamle prototypene. De har laget et system der flere personer kan snakke sammen i et virtuelt rom, og diskutere tredimensjonale objekter. Et konsept som ikke er lett forklart, men som ganske raskt gir mening når man prøver det selv.

Christer-Andre Fagerslett og Aleksander Langmyhr i Dimension 10.
Christer-Andre Fagerslett og Aleksander Langmyhr i Dimension 10. Foto: Eirik Helland Urke

I videoen til denne saken intervjuer vi rett og slett Aleksander Langmyhr i virtual reality. Han befinner seg i et helt annet rom, men likevel snakker vi sammen og diskuterer detaljer i en tenkt motordel. Han kunne like gjerne vært på den andre siden av kloden.

– Alle som er innom her ser bruksområder for sin egen bedrift. Noen kan ha 30-40 møter for å diskutere ulike 3D-utkast til enkelte bestanddeler. Deltakerne blir gjerne fløyet inn for å diskutere 3D-printede prototyper. Med dette systemet kan deltakerne møtes i virtuelle rom og diskutere virtuelle modeller fortløpende, forklarer Langmyhr.

Prototype: Christer-Andre Fagerslett viser fram sin første prototype på VR-briller, laget før Oculus kom på banen.
Prototype: Christer-Andre Fagerslett viser fram sin første prototype på VR-briller, laget før Oculus kom på banen. Foto: Eirik Helland Urke

Den opplagte fordelen er at man kan redusere reisebruken betraktelig. Men også personer på samme sted kan ha nytte av å diskutere digitale prototyper i virtuelle rom. Med nye VR-systemer og lett tilgjengelige VR-briller gir dette nå store muligheter for bedre samarbeid og lavere utgifter.

Utdanning

Samarbeid og utvikling er også stikkord for et stortstilt VR-samarbeid i Hedmark, der det internasjonale VR-selskapet EON Reality nå etablerer seg sammen med lokale bedrifter, høyskolen, kommuner og fylkeskommune. Det er ikke lenger snakk om bare lek og eksperimentering, her blir det 100 nye arbeidsplasser og store penger i omløp framover.

Fokuset er utdanning og opplæring, men en rekke kommersielle bedrifter vil være knyttet til satsingen.

Trenger innhold og mennesker

– Nå har vi kommet dit at teknologien er tilgjengelig, og vi kan bruke dette i store volum. Det som mangler nå er innholdet, og menneskene som vil jobbe med dette i årene framover. Derfor går vi så bredt ut globalt, sa Mikael Jacobsson i EON Reality da etableringen ble kjent nå i desember.

VR-gründerne i Making View er blant partnerne i den nye satsingen, med status som Global Center of Expertise i EON-systemet. Det har allerede gitt dem nye globale forretningsmuligheter. Merkevarer som Audi, Mercedes, Peugeot, Ferrarri og Redbull står på kundelista, i likhet med Hurtigruten, Forsvaret og en rekke andre.

Økte salget

– Hos Mercedes økte salget av C-klasse med 30 prosent etter vår VR-kampanje, der kundene fikk prøvekjøre bilene i virtual reality, forteller daglig leder Are Søby Vindfallet i Making View.

Forsvaret har testet bruk av VR-briller for å kjøre stridsvogner.
Forsvaret har testet bruk av VR-briller for å kjøre stridsvogner. Foto: Eirik Helland Urke

Selskapet produserte også en prototype for Forsvaret, som gjorde det mulig å kjøre en stridsvogn ved hjelp av VR-briller og visualisering. 

Politiet

For politiet i Trøndelag er det fint å spare penger på reiseutgifter og materiell, men det er ikke den eneste grunnen til at politidistriktet nå tester ut VR som arbeidsverktøy.

Nå får de nemlig muligheten til å trene bedre på stressende og skarpe situasjoner. I samarbeid med NTNU, bedriftshelsetjenesten Coperio og Headspin Productions har de nå begynt testingen på ulike scenarioer.

Målet er å øve og utvide den mentale kapasiteten til å jobbe under til dels svært stressede situasjoner.

Trener den mentale kapasiteten

– Samfunnet forventer i dag at politifolk skal løpe inn der alle andre løper ut. Spørsmålet er imidlertid om politifolk i større grad burde øve den mentale kapasiteten til å takle de ekstreme hendelsene. Sånt vil man kunne trene på i VR-brillene, og man kan gjøre det ubegrenset og uavhengig tid og sted, sier visepolitimester Marit Fostervold til Politiforum.

Prosjektet er helt i startfasen, og i begynnelsen er det helt enkle scenarier som skal utprøves. Som å gjenkjenne mistenkelige personer og øve på oppmerksomhet. Konseptet kan i prinsippet utvides til fullstendige scenarier og simulering av skarpe situasjoner. Helt uten å sette seg i politibilen eller ta fram et skarpt våpen.

Visualisering

Olav Hestmann i Robustas kan nå vise fram løsningene sine i VR. (Foto: Keith Mellingen, Symfoni Next)
Olav Hestmann i Robustas kan nå vise fram løsningene sine i VR. (Foto: Keith Mellingen, Symfoni Next)

Hverdagene er ikke like dramatiske for firmaet Robustas, som driver med installasjoner i tunneler og parkeringshus. Problemet deres er at det er krevende å vise fram produktene uten å måtte stenge en hel tunnel.

Løsningen er å lage en virtuell tunnel i VR, der man kan se installasjonene i et naturlig miljø og størrelsesforhold. Symfoni Next har utviklet en demo i VR der man kan gjøre nettopp dette.

Eiendom

Visualisering er også sentralt for en rekke arkitektbyråer og etter hvert også eiendomsmeglere, der man kan vise fram bygninger og rom som ennå ikke finnes i virkeligheten. Impact reality har for eksempel laget virtuelle boligvisninger der du ved enkle bevegelser kan bytte ut kjøkkenløsninger, parkett og møblement.

Man ser umiddelbart hvordan det blir, og man får en reell romfølelse. Ikea har laget lignende løsninger.

Satser på VR: Aleksander Langmyhr i Dimension 10.
Satser på VR: Aleksander Langmyhr i Dimension 10. Foto: Eirik Helland Urke

Felles for de fleste løsningene er at de er i en tidlig fase, og bare i beskjeden grad rullet ut i full drift. Det er bare noen måneder siden de nye, avanserte VR-brillene kom i salg. Men teknologien er på plass, og implementeringen er i gang i bedrifter over hele landet.

Den tredje dataplattformen

– Det er store muligheter for dem som vil satse på VR nå. Økt effektivitet og innsparing ligger der fra første dag. På sikt tror vi dette blir den tredje store dataplattformen ved siden av desktop og mobil, sier Aleksander Langmyhr i Dimension 10.

2017 blir et spennende år for selskapet, som etter jul skal igang med de første pilotprosjektene på plattformen.

Kommentarer (0)

Kommentarer (0)