MARITIM

Slik blir neste generasjon havmerd

Den første havmerden ble bygget i Kina, men framover vil Salmar Ocean bygge i Norge. – Vi skal hjelpe norske verft med å bli konkurransedyktige, sier styreleder.

Ocean farm 1 har vært i drift siden 2017. Neste generasjon havmerd skal bli enda større.
Ocean farm 1 har vært i drift siden 2017. Neste generasjon havmerd skal bli enda større. Foto: Fiskeridirektoratet
Dette er en Ekstra-sak som noen har delt med deg. Abonnere for å få full tilgang til alt innhold.

Salmar Ocean er i sluttfasen med designet av neste generasjon havmerd. Byggingen skal kunne starte i løpet av 2022 hvis alt går etter planen, og deretter vil det ta om lag 2,5 år før konstruksjonen er på sjøen.

Ocean farm 2 (OF2) blir en videreutvikling av OF1 som har vært i drift i Frohavet utenfor Trøndelag siden 2017, men oppfølgeren skal være større, ha bedre sikring mot rømming og være designet for større bølger.

– Vi tar alt vi har lært fra utviklingsprosjektet med OF1 og lager en helt ny versjon, sier Atle Eide, styreleder i Salmar Ocean, til TU.

Den første havmerden ble bygget i Kina og fraktet på transportskip til Norge. OF2 skal etter planen bygges i Norge.

– Den ser ikke helt forskjellig ut fra den første, men den skal designes for å kunne bygges i Norge, det vil si at den skal konstrueres noe lettere siden den ikke skal transporteres. Den blir større og hele stagføringen blir enklere. Det blir en mer effektiv struktur, sier Eide.

Fortsatt ikke offshore

Atle Eide, styreleder i Salmar Ocean Foto:  Arne Fenstad

Tidligere i høst ble det også varslet at Aker skal inn på eiersiden i Salmar Ocean, noe som innebærer at selskapet etter hvert skal skifte navn til Salmar Aker Ocean. De har også tidligere varslet at de vil serieprodusere offshore-merder og semioffshore-merder. Det innebærer blant annet at deler av byggingen skal robotiseres, ifølge Eide.

Definisjonen av offshore-merder er at de ligger utenfor grunnlinjen og utenfor virkeområdet til plan- og bygningsloven. Foreløpig finnes det ikke oppdrett så langt til havs, men regjeringen er i gang med å lage et nytt regelverk for det. Den første foreslåtte offshore-merden er Smart Fish Farm.

Semioffshore-merder er anlegg som ligger innenfor grunnlinjen, men i mer utsatt sjø enn det tradisjonelle merder er designet for. Både OF1 og OF2 er i denne kategorien, men OF2 skal ligge enda mer utsatt enn den første. Salmar Ocean er i gang med å søke om å plassere oppfølgeren i et område i Frohavet.

Doble barrierer

Et av problemene med den første havmerden var at fisken rømte. Minst to ganger siden den ble satt ut har fisk rømt fra anlegget. Den første rømmingen skyldtes at noen hadde glemt å lukke en luke, noe som førte til at anlegget begynte å krenge. Den andre gangen fikk nota en rift mens fisken skulle tas ut av anlegget.

OF1 er nå tømt for fisk fordi det skal monteres en ny og sikrere nottype. Denne nota skal også brukes i neste generasjon havmerd. OF2 skal i tillegg få doble barrierer mot rømming, noe den første ikke hadde.

– Vi bruker enda mer offshore-tankegang slik at vi reduserer risikoen så mye som mulig, for eksempel mot rømming, sier Eide.

Les også

Håper på pilotinstallasjon

Den første offshore-merden, Smart Fish Farm, er i utgangspunktet klar for å kunne bygges neste år, men her er problemet at det foreløpig ikke finnes noe regelverk.

Eide beskriver det som et lengre lerret å bleke enn neste semioffshore-merd, men håper Smart Fish farm kan bli en type pilotinstallasjon for offshore havbruk på samme måte som offshore vindkraft har hatt.

Smart Fish Farm har en estimert kostnad på to milliarder kroner. Også den skal bygges av norske verft, ifølge styrelederen.

– Har dere signert kontrakt på at den skal bygges i Norge?

– Nei, men det ligger i vår tilnærming til saken. Vi vil jobbe tett med leverandørene for å hjelpe dem til å bli konkurransedyktige, og så tror vi det er en viktig del av samfunnskontrakten at vi gjør vårt ytterste for at den bygges i Norge, sier han.

Åpnet Havets hus

TU møter Eide på åpningen av Havets hus i Stavanger, et bygg hvor mange av de Stavanger-baserte selskapene med tilknytning til havbruksnæringen holder til. Mange av de som jobber i bygget har bakgrunn fra oljenæringen, som Arne Vagle som tidligere var riggdesigner. Nå jobber han med havbasert havbruk i Moreld Aqua.

– Det er en spennende prosess hvor man møter et miljø med mye kompetanse, og så supplerer vi med en kompetanse som krever et annet fokus, sier Vagle, som blant annet var med på å utvikle OF1. 

Også Eide understreker at oljeingeniørmiljøet i Stavanger er viktig for utviklingen av havmerdene.

Arne Vagle jobbet tidligere som riggdesigner, men er nå med på å utvikle havmerder. Foto:  Arne Fenstad

– Gustav Witzøe ringte meg og ville lage en offshore-merd, og lurte på om jeg kjente noen oljeingeniører - sånn startet det for ti år siden. Vi satte oss ned med en gjeng med ingeniører som kunne designe oljeplattformer, så hele utviklingen med OF1 har skjedd basert på oljekompetanse. Etter hvert har det blitt bygget opp en del ressurser i Trondheim, men det har i stor grad vært med oljeingeniører i Stavanger, sier Eide.

Les også

Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.