Citroën har fra før produsert om lag 5.500 elektriske biler. C-Zero, som kommer om et år, er basert på Mitsubishi i-MiEV. (Bilde: Citroën)

Slik blir Citroëns elbilkopi

Originalen heter Mitsubishi i-MiEV og testkjøres i disse dager rundt om i verden, inkludert Norge, før den lanseres for ordinært salg i april.

Som følge av de tette båndene med PSA-konsernet kommer det også franske utgaver av elbilen.

Peugeot kaller sin i0n, mens Citroën-versjonen skal hete C-Zero og lanseres neste høst.

Serieproduksjonen av Mitsubishi i-MiEV startet i Japan i går. Neste år kommer elbilen på det norske markedet.
Mitsubishis i-Miev. (FOTO: Stein Jarle Olsen) Stein Jarle Olsen

13 – ikke 16 mil

Det er bare eksteriørdetaljer som skiller de tre modellene. Innmaten er en 330-volt litiumionebatteripakke bestående av 88 celler à 50 amperetimer med en energikapasitet på 16 kWh – klargjort for hurtiglading med opp til 50 kW effekt.

Batteriene produseres av Lithium Energy Japan, der Mitsubishi samarbeider med GS Yuasa, og forsyner en elektromotor som leverer 47 kW til bakhjulene med et dreiemoment på 180 Nm.

PSA kjørt elbilene etter den europeiske testsyklusen, ikke den japanske 10-15-syklusen.

Mens Mitsubishi etter det kjøremønsteret oppgir et forbruk på 125 Wh/km og en rekkevidde på 160 kilometer for i-MiEV, lover Citroën 130 kilometer på én lading for C-Zero.

Tremotors SUV

– Norge har gjort mye

Tester super-elbil i Norge

Seks airbager

Toppfarten er imidlertid den samme, 130 km/t, med andre ord tilstrekkelig til å holde tritt også utenfor tett trafikkerte sentrumsgater.

Som søstermodellene har C-Zero plass til fire. Utstyret ellers inkluderer seks airbager, ABS-bremser, elektronisk stabilitetskontroll, servostyring og klimaanlegg.

Les mer om den tekniske innmaten på Mitsubishis nettsider