Parkeringshuset slepes fra Jotnedokka i Fredriksatd til Tjuvholmen ved Filipstadkaia i Oslo. P-huset skal være ferdig til å ta i mot 600 biler neste sommer. (Bilde: Espen Zachariassen)

Sleper P-hus

  • Bygg

Forberedelsene av slepet av et P-hus begynte grytidlig i Fredrikstad i dag.

Tre timer forsinket kom slepet i gang av det som skal bli et stort P-hus i Oslo. Det er det første av totalt tre elementer som i nå er på vei inn Oslofjorden.

Bunnfast

P-huset skal stå på Tjuvholmen i Oslo der en ny bydel ved sjøkanten tar form.

P-huset er på 22.000 tonn og skal senkes og forankres på havbunnen. Der skal 600 biler kunne parkeres tørt når alle de tre betongkassene kobles sammen i mai/juni neste år.

P-huset bukseres av fire slepebåter og overvåkes av en politibåt. Slepet skal ankomme Oslo på onsdag.

Dimensjoner

Ferdig montert vil det undersjøiske P-huset gi 21 000 m 2 tomteareal, til det går det med 45 000 m 3 betong og 13 000 tonn armeringsstål.

Til sammen gir dette 30 000 m2 parkeringshus med plass til 800 biler. På toppen av P-huset skal Skanska bygge tusener av kvadratmeter boliger og næringslokaler.

Første gang

Det er totalt tre ”kasser” som er bygget ved gamle Fredrikstad Mekaniske Verksted.

Det har aldri tidligere blitt bygget et parkeringshus på tilsvarende måte. Vi utnytter kjent teknologi til ny anvendelse på en unik måte, skriver Skanska i en pressemelding.

Tunnel-erfaring

Prosjektet bygger på erfaringer Skanska har gjort i forbindelse med den pågående byggingen av senketunnelen i Bjørvika og marine betongkonstruksjoner selskapet har bygget tidligere.

Se animasjon:

Rundt 180 personer har på det meste jobbet med å bygge parkeringshuset. De tre betongelementene ser ut som store badekar eller kasser. Veggene i kassene er 50 cm tjukke. Betongen som er brukt er prosjektert til å vare i 300 år.