Også denne påsken var selvtitulerte nerder – rundt 6000 i tallet – samlet til massemønstring i Vikingskipet på Hamar.
Med bokscola-overdosen på litt avstand, men med inntrykkene i friskt minne, skal framtida nå planlegges for tenåringene som deltok. Det håper i hvert fall it-bransjen.
At hovedtyngden av deltakermassen på spillpartyet The Gathering (av deltakerne selv bare omtalt som TG) fortsatt mangler 2-3 år på å være aktuelle for høgskoler og universiteter, hindrer ikke utdanningsinstitusjoner og it-arbeidsgivere i å bruke anledningen stadig mer aktivt for å profilere seg.
– Attraktiv gruppe
Blant sponsorene i år var blant annet NITH og UiO informatikk, i tillegg til tunge bransjenavn som Cisco og Ventelo.
I tillegg fant TU egne stands fra spillbransjen gjennom Funcom, og – nytt av året – Forsvaret. Alle var ute i samme ærend: Finne nye, motiverte og it-kyndige hoder.
– Vi har fokus på spillutvikling og spillgrafikk, og da er det veldig naturlig for oss å være synlige her. Men også for mindre spillrelaterte formål er dette en attraktiv gruppe å henvende seg til, sier spillprogrammeringsstipendiat Marius Brendmoe fra bak skranken ved NITH-standen i Vikingskipet.
– Det er langt fra World of Warcraft-spilling til javascript eller serverdrift?
– Ja, men erfaringen er at gamere har en grunnleggende interesse og forståelse for it som er svært viktig for å kunne drive det langt. It-interesse er It-interesse, sier Brendmoe.
Ola digitalsoldat
Midt blant spektakulære pc-er, soveposer og dunkdunk-musikk kunne man i år se store containere dekorert med militære kamuflasjeovertrekk og påskriften "The future soldier goes digital".
Utenfor den omfattende standen forsøkte tre uniformskledde representanter fra Forsvarets Ingeniørhøgskole å lokke skjermtrøtte tenåringer til push-up-konkurranse.
– Det er første gang for oss, men det er ingen tvil om hvorfor vi er her: Forsvaret opplever et sterkt økende behov for it-kyndige rekrutter og it-kompetanse generelt, sier informasjonsrådgiver og ansvarlig for standen, Hilde Lindboe.
Samtidig minner hun om at det fortsatt handler om soldater.
– It-drift i Forsvaret kan bety å beskytte og drifte kritiske systemer for våre operasjoner i Afghanistan. Det fysiske har en del å si, men med 6000 å ta av håper vi jo å finne noen lovende prospekter, sier Lindboe.
Ikke helt overbevist
TU vendte tilbake til NITH-standen, som er på TG for tredje gang. Tidligere hadde NTNU monopol på å promotere studier under spillmessen. For det er ingen studiemesse, innser standsjef Marius Brendmoe.
– Vi er ikke særlig oppsøkende. Det nytter uansett ikke her, sier han mens TU finner 16-åringen Kenneth Stokvin fra Trøgstad i godstolen, med Xbox-kontroller i hånda og NITH-brosjyrene på trygg avstand.
– Kom du hit fordi du vurderer en it-utdanning om noen år? spurte vi.
– Nja. Jeg går jo på elektrolinja på Askim videregående, så kanskje. Men mest handler det om at jeg hadde lyst å prøve spillet (Heroes of Newerth, journ. anm.). Dessuten så stolen veldig god ut, sier 16-åringen.