SKUFFET: - EUs kompromisskrav til bilindustrien i EU er nedslående, sier samferdselsminister Liv Signe Navarsette (Sp). (Bilde: Mona Strande)

Skuffet over slappe miljøkrav

Det er skuffende at EU lemper på utslippskravene til bilindustrien, mener samferdselsminister Liv Signe Navarsete (Sp).

– EUs kompromisskrav til bilindustrien er nedslående. Norge har arbeidet lenge for tøffere felles regler for reduksjon av utslipp, sier Navarsete.

Opprinnelig hadde EU-kommisjonen foreslått at utslippene av CO2 fra nye europeiske biler ikke måtte overstige 130 gram per kilometer, og at denne regelen skulle innføres i 2012.

Påvirker Norge

I stedet er det nå enighet om at dette kravet skal fases gradvis inn. Kun 65 prosent av de nye bilene må overholde grensen i 2012, og det er først fra og med 2015 at regelen skal gjelde generelt.

– Slakkere krav vil også påvirke norske mål, men vi skal stå på for å sikre at Norge likevel skal nå sine mål om mindre utslipp, sier Navarsete i en kommentar til NTB.

Finanskrisen årsak

Blant annet vil Norge vil satse på større bruk av elektrisitet i transportsektoren, sier hun. Navarsete mener at finanskrisen kan være grunnen til at EU nå demper ambisjonene.

– Men bilindustrien har lenge vært mot strengere krav, og det er nedslående for vi er avhengig av at teknologen i bilindustri går framover. Den europeiske bilindustrien er stor, og må gjøre sin del av jobben, understreker hun.

Miljøvernere reagerer

Også miljøvernere er skuffet etter at EU-landene er enige om dempe ambisjonene om strenge utslippsregler.

Les også:





– EU har akkurat blitt enig om en tom avtale for å redusere bilutslipp. De er blitt presset av industrien til å forsinke og svekke de foreslåtte målene, heter det i en uttalelse fra miljøorganisasjonen Greenpeace.

Svekket vilje

Kompromissløsning var i havn mandag, samme dag som FN åpnet den store klimakonferansen i den polske byen Poznan.

Forhandlerne her håper på drahjelp fra EU, som tidligere har skissert planer om betydelige reduksjoner i utslippene av gasser som fører til global oppvarming. Men bilkompromisset tyder på at den økonomiske krisen har lagt en kraftig demper på EU-landenes vilje til å lede an i arbeidet med å bekjempe klimaendringene.

Harde forhandlinger

Representanter for de 27 EU-landene, kommisjonen og EU-parlamentet ble enige om en avtale om bilutslippene etter flere måneder med harde forhandlinger. Fortsatt gjenstår det å få forslaget formelt godkjent av medlemslandene og parlamentet.

For å sukre pillen for landene som hadde krevd strengere tiltak, ble det enighet om et mål om å redusere utslippene ytterligere til 95 gram per kilometer i 2015. Utslippsreglene for biler er en del av en større pakke med klimatiltak som EU-landene håper å bli enige om på et ministermøte 11. og 12. desember, samtidig som Poznan-møtet avsluttes.

Tidligere har EU-landene satt som mål å gjennomføre forholdsvis store kutt i utslippene av klimagasser. Men nå er Italia, Tyskland og flere østeuropeiske land blitt skeptiske til reguleringer som kan ramme næringslivet.

Les også:







©NTB