Ingen av de to pilotene om bord i transportflyet fra TNT Airways kom til skade under nødlandingen.
Skadene har først og fremst skjedd på Boeing 737-300-flyet og på rullebladet til pilotene. De får nå hard kritikk av den britiske havarikommisjonen, skriver Flight Global .
Slo av autopilotene
Nødlandingen skjedde på flyplassen i Birmingham i England 15. juni 2006.
Ulykkesforløpet startet imidlertid på East Midlands airport. 737-en var opprinnelig på vei fra Liège til Stanstead, men ble omdirigert på grunn av dårlig vær.
Ifølge havarirapporten var flyet bare 530 fot over bakken da kontrolltårnet ba flygerne om å avbryte landingen og fly til Liverpool i stedet.
Kapteinen om bord prøvde å svare, men skrudde i stedet av begge autopilotene ved et uhell.
Slo i bakken
Mens 737-en kom ut av innflygingsbanen og sank fort, prøvde kapteinen å slå på igjen autopilotene, men lyktes bare med den ene. Et forsøk på en såkalt «go-around» slo feil og transportflyet slo ned i rullebanen og ødela høyre del av landingsunderstellet.
Flyet kom seg deretter i lufta igjen med bakre flaps låst på begge vingene, henholdsvis 40 og 32 grader, og restene av landingsstellet i utslått posisjon.
Da satte pilotene kurs for Birmingham der nødlandingen ble filmet av et overvåkingshelikopter fra politiet.
![ABB SmartPrat](https://images.gfx.no/80x/1672/1672165/ABB.png)
![Podcast: Slik kan hydrogenproduksjon bli mer bærekraftig](https://images.gfx.no/1000x333/2826/2826417/AdobeStock_241036056.jpg)
Pilotfeil
Havarikommisjonen har ikke kommet med noen sikkerhetsanbefalinger etter ulykken. Rett og slett fordi de mener årsaken ligger i pilotfeil og brudd på eksisterende prosedyrer.
Den eneste anbefalingen er at TNT går gjennom sine prosedyrer for å avbryte landinger. Noe som burde blitt gjort umiddelbart etter at autopilotene ble skrudd av.
I etterforskningen er det kommet fram at dette var kapteinens første kategori IIIA-landing etter at han ble forfremmet fire måneder tidligere. Ifølge rapporten virker det ikke som om styrmannen visste at han kunne be om «go-around», noe som heller ikke ble gjort før flyet hadde vært i bakken.