NATURVITENSKAP

Skrotbil: 95% gjenvinnes

VITENSKAP: For å redusere belastningen på naturen og ressursene bygges bilene mer og mer resirkuleringsvennlige, sier man hos VW. Her et glimt inn i produksjonen av Golf ved anleggene i Wolfsburg.
VITENSKAP: For å redusere belastningen på naturen og ressursene bygges bilene mer og mer resirkuleringsvennlige, sier man hos VW. Her et glimt inn i produksjonen av Golf ved anleggene i Wolfsburg. Bilde: VW
29. apr. 2005 - 08:00

Mercedes, VW, Audi, BMW og Opel har lenge drevet forskningsanlegg dels for å se hva som kan gjenbrukes, dels hvordan bilene kan bygges for å forenkle resirkuleringen.

Sjefingeniør Erich Goldmann hos VW sier at de er på god vei til å klare 95 prosent gjenbruk i 2015: 85 prosent gjenvinnes som produkter eller råmateriale og ti prosent i form av varmeenergi fra brent plast.

Det betyr at bare fem vektprosent av bilen ikke gjenvinnes i en eller annen form og legges i deponi, f.eks. som fylling i nye veier.

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonsørinnhold
GK
Ambisiøs renovering midt i Trondheim

- Alt neste år klarer VW å bygge biler som står til 85 vektprosent , sier Goldmann. VW startet forsøkene alt i 1982, ved et eget anlegg i Leer vest i Nord-Tyskland. Opel startet like tidlig, utenfor Rüsselsheim ved Frankfurt.



Sparer ressursene

Metallene separeres ut og smeltes om, plaster likeså – om de er smeltbare (termoplaster). Glass går til glassbruk.

Setefyll er ofte skumplast og smeltes om igjen. Av den størknede smelten lages granulat som så for eksempel kan brukes i ny sprøytestøping av bildeler eller annet. Brukt plast kan også brukes sammen med ferskvare.

– I virkeligheten er det vi sitter igjen med når bilen er tømt for væsker og komprimert, og malt i stykker, en form for komplisert malm, et annet råstoff. Vi kaller det ”a mine on wheels”. Ved at vi lærer oss å foredle dette, sparer vi naturressursene for inngrep, hevder Goldmann.

Et viktig utviklingstrinn i EU er at fabrikkene i 2015 tillates ti prosent termisk gjenvinning av brennbart skrot. Nå er det fem. Dette har skjedd i erkjennelse av at brenning også er klok ressursbruk, selv om det unektelig tilfører atmosfæren CO 2. Men om bilene i større grad bygges med naturfiber i seter og som isolasjon, kan den brennes uten netto tilførsel av C0 2 til atmosfæren.



”Post shredder technology”

Det som kan skje med råvarene etter at bilen er kuttet opp i småbiter (i en shredder, en kuttemaskin), og småbitene separert magnetisk og etter masse, er blitt rene vitenskapen.

Goldmann skiller mellom fire kategorier ikkemetallisk skrot: Granulate, Fibres, Sand og PVC.

Granulatet brukes som brensel i smelteovner – det erstatter i viss grad bruken av koks i reduksjonen, fibrene brukes bl.a. til tørring av faststoff-fraksjonen i avløpsrenseanlegg, sanden brukes bl.a. i kobber- og blymetallurgi som metall- og slaggbærer.

Nå starter de VW- resirkuleringskjedene opp, den første i Østerrike og så følger Nederland. Da leverer bileier sin utslitte bil til en forhandler som sørger for resten: Bilene samles og kjøres til en resirkulatør, et selskap som presterer å tjene gode penger på å foredle vrakene. Hadde det ikke vært penger i det, måtte jo myndighetene ha steppet inn. Men det slipper de.


Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonse
Innovasjon Norge
Trer frem med omstilling som innstilling
Trer frem med omstilling som innstilling

Greiere enn før

Nå bygger VW biler som skal være vesentlig enklere å demontere og resirkulere enn før. Erfaringene fra forsøksanleggene og de første store resirkulatørene er ført tilbake inn i konstruksjonsavdelingene.

En av lærdommene: La metall følge metall og plast følge plast. Metallelementene som holder støtfangersystemet festet til bilen, blir for eksempel sittende på karosseriet når bilen demonteres. Dette gjør Opel også.

Resirkulerer vi i Norge? Nei, selv om vi skroter rundt 90000 biler i året her til lands. Dette holder nesten tritt med nybilsalget, men ikke helt - derfor har vi så høy alder på bilene her i landet.

I Norge samler man bilene, presser dem flate og sender dem til Storbritannia for resirkulering. Ikke en gang aluminium blir tatt vare på i noen større grad - selv i aluminiumslandet.

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.