I LØVENS HULE: Nordmenn har lett for å glemme at den største andelen av CO2-utslipp fra kanadisk oljesand kommer når konsumenten starter bilen sin, sier Statoil-sjef Helge Lund, som forsvarte selskapets oljesand-investeringer under Zeros klimakonferanse på Gardermoen. (Bilde: Kjetil Malkenes Hovland)

Skrøt av CO2-versting

  • Klima

– Nå som vi er i løvens hule vil jeg si noe om vår virksomhet i Canada, sier Statoil-sjef Helge Lund i sin tale til Zeros klimakonferanse på Gardermoen.

Foran miljøbevegelse, politikere og industrifolk forsvarer han selskapets investeringer i Canada. Oljesand slipper ut svært mye CO2, men Lund mener vi må se dette i lys av at verden trenger mer energi.

– Olje er fyord

Lund antyder at nordmenn ikke lenger er stolte over den fossile energien vår.

– I den norske debatten er fornybar blitt et slagord og olje og gass er blitt fyord. Men fossile brensler er motoren i den moderne sivilisasjonen. Det er blitt sånn at vi nesten skjemmer oss over å forsyne verden med fossil energi med de laveste utslippene per fat, sier Lund.

– Oljesand er krevende

Oljesand-investeringene i Canada har møtt sterk kritikk fra miljøvernere på grunn av stor innvirkning både på naturen i Alberta og på klimaet.

Lund ser disse utfordringene, og understreker at det er mangelen på energi som gjør at man drar til Canada.

– Dette er krevende langs mange dimensjoner; energieffektivitet, CO2-utslipp, vanntilgang og andre faktorer. Men man må se denne virksomheten i lys av verdens energisituasjon, sa Helge Lund, og la til at han mener at industrien vil bli mindre skitten med tiden.

– Dette er en ung industri, og den vil stadig forbedre seg. Vi har ambisjoner om at vi skal være industriledende på CO2-effektiv produksjon, sier Lund.

– Verst utslipp fra bilen

Industrilederen har blitt kritisert for ikke å tenke nok på miljø og framtidens energi. Men Lund spilte ballen tilbake til oss forbrukere, som selv velger om vi vil kjøre bil eller ikke.

– Oljesand er CO2-intensiv, men vi skal huske at CO2-utslippene fra produksjonen kun teller 20 prosent av de totale utslippene. Resten kommer på konsumentsiden, altså når du velger å starte bilen. Dette glemmes for ofte i den norske debatten, sier Helge Lund.

Ønsker høy CO2-pris

Statoil-direktøren etterlyser høyere pris på CO2, og ser dette som den eneste muligheten for å kunne fase ut fossil energi på sikt.

– Utslipp er en uønsket, men til nå uunngåelig del av energiforbruket vårt. Som industrileder ser jeg bare en løsning på dette, og det er at CO2-prisen blir høy nok, sier Lund.

Lund har merket seg at mange ønsker seg bort fra fossilt energiforbruk, men mener det ikke blir lett.

– Jeg advarer mot å undervurdere hvor stor den oppgaven er. Men økte CO2-avgifter vil kunne bidra, sier Lund.

– Vi gjør nok

Selv mener Statoil at selskapet er i bra posisjon til å møte en framtid som krever renere energi.

– Noen mener vi ikke gjør nok. Det er jeg sterkt uenig i. For meg er det avgjørende at vi ikke splasher penger inn i ting, sier Lund, som pekte på en rekke større og mindre Statoil-investeringer den siste tiden.

– Vi bruker store ressurser på å posisjonere oss. Vi bruker store ressurser og mye penger på rensing på Mongstad. Vi har investert 10 milliarder i en britisk vindpark sammen med Statkraft, og vi har vindmøllen Hywind, som kanskje er den av eiendelene våre som har fått mest oppmerksomhet i det siste.

Ønsker klimaavtale

Lund sier også at Statoil ønsker at politikerne skal ta ansvar og komme i mål med en klimaavtale i København. Det vil skape mer trygghet for selskapet.

– Vi er mest redde for fortsatt usikkerhet, sier Lund, som ser for seg at etterspørselen etter energi kommer til å øke kraftig, kanskje med 40-50 prosent. Dette er drevet av befolkningsvekst og økt forbruk, ifølge toppsjefen.

– Vi trenger mindre viljeserklæringer og luftige visjoner og mer handling.

Les også: Statoil beskyldes for fagforeningsknusing