IT TIL SJØS: Skipper Arve Knudsen regjerer stolt over NTNUs og Sintefs nye forskningsfartøy Gunnerus, som er stappet med det siste av IT-løsninger. Sintef Marintek er nå sentrale i en europeisk satsing på å bedre IT-verktøyene innen skipsfart. (Bilde: ESPEN LEIRSET)

Skipskostnader skal kuttes kraftig

  • Industri

Målet er å styrke sikkerheten, effektiviteten og miljøprofilen i Europas kommersielle flåte.

Det treårige prosjektet «Flagship» er en av de mest ambisiøse felleseuropeiske satsingene på skipsoperasjoner noen sinne.

Planlegger bedre

Målene er blant annet å redusere reparasjonsutgiftene med ti til 20 prosent, gjennom å bedre planleggingen av vedlikeholdet.

Prosjektet vil dessuten bidra til å øke energieffektiviteten med ti prosent gjennom overvåking og styring av ressursbruken om bord.



Administreres fra Norge

«Flagship»-prosjektet involverer 48 europeiske partnere fra alle grener av den maritime klyngen.

Sintef-selskapet Marintek skal administere arbeidet sammen med med britiskbaserte konsulentselskapet BMT, opplyser Sintef i en pressemelding.

Det europeiske rederiforbundet (ECSA) koordinerer arbeidet.

Siler informasjon

Utviklingen av satellittkommunikasjon og Internett har ført til at enorme datamengder tikker inn på skip og hos rederier og driftsoperatører.

Målet for «Flagship» er å sørge for at relevant informasjon blir presentert for skipsoperatørene på best mulig måte, og at rasjonelle verktøy gir mannskap og støtteapparatet på land intelligente råd.

Norske deltakere står for 24 prosent av budsjettet på 156 millioner kroner. Norges Rederiforbund er representert i prosjektstyret.