FLAGGER UT: Fordi skipsfarten møter bedre forståelse og får bedre vilkår utenlands, flytter rederiene ut. Da må også Veritas vurdere utflytting, sier selskapets ledelse. FOTO: WILHELMSEN (Bilde: Wilhelmsen)

Skipsfartens endelikt politisk styrt

- Norsk skipsfartsnæring er inne i en meget alvorlig svekkelse, sier lederen av klassevirksomheten i Det Norske Veritas, Tor Svensen.

Hans oppfordring til regjering og folkevalgte er klar: Vis at det fortsatt er vilje til å satse på norsk skipsfart!

Uten et klart og positivt signal ved behandlingen av Skipsfartsmeldingen, vil Norge miste verdifull kompetanse i hele landet, og bli en annenrangs sjøfartsnasjon.

Resultatet av politikernes behandling av meldingen vil selvsagt få stor betydning for veivalgene: Det Norske Veritas må revurdere sin fremtidige satsing og vekst som klasseselskap i fremtiden.

Særlig dramatisk blir det hvis norske politikere ikke forstår hvor viktig det er å fjerne ulempene norske rederier sliter med i forhold til sine konkurrenter i EU. Om ingen bedring finner sted må også Veritas satse der de norske rederiorganisasjonene etablerer seg. Ingen ber om fordeler, bare om like konkurransevilkår, sier Tor Svensen.

En ytterligere utflagging av norske rederier og driftsorganisasjoner vil føre til en alvorlig nedbygging av hele den maritime næringen i Norge. Veritas må være nær beslutningstakerne innenfor skipsfarten - og det betyr rederienes hovedkontorer.

Det er nå opp til politikerne å avgjøre hvilken vei norsk skipsfart skal ta, enten en nedbygging av en internasjonalt konkurransedyktig næring, eller satsing å noe som også i fremtiden kan være et bærekraftig element i norsk økonomi.

De siste årene har sentrale norske rederier ifølge Svensen flyttet sine hovedkontorer ut av Norge, og utenlandske rederier har kjøpt opp hjørnesteiner i norsk skipsfart. Dette er en utvikling som allerede har svekket norsk skipsfart betydelig.

Nå er internasjonal skipsfart inne i en høykonjunktur vi må mange år tilbake for å finne maken til. Men for første gang er norske rederier nesten ikke synlige i statistikken over de som kontraherer nye skip. Dette understreker igjen svekkelsen av norsk skipsfartsnæring.

Nedbygging av norsk skipsfartsnæring vil ikke bare ha alvorlige konsekvenser for rederikontorer, men for alle deler av det norske maritime miljøet. Som kompetansebedrift er Veritas avhengig av en sterk norsk maritim næring både for rekruttering og som samarbeidspartner innenfor innovasjon og utvikling, påpeker Svensen.