NATURVITENSKAP

Skipsdesign ble Årets ingeniørbragd 2005

Med et helt nytt skrogkonsept gikk Ulstein Design til topps i konkurransen om Årets ingeniørbragd. Designet Ulstein X-Bow har snudd ideen om skrogdesign bak fram.

Anders J. Steensen
16. des. 2005 - 08:00
Vis mer

Den nye skrogformen til Ulstein Design, Ulstein X-Bow, skapte stor begeistring blant TUs lesere.

Ulstein Design vant helt klart med flest stemmer, og det var ikke bare lokalsamfunnet som hadde engasjert seg.

Ulstein X-Bow fikk stemmer fra både konkurrenten Kleven Maritme, en rekke underleverandører og fra det amritime miljøet i hele landet.

Takknemlig

– Jeg vil takke alle som har stemt på oss. Det er en stor glede og ære, sier opphavsmannen til Ulstein X-bow, Øyvind Gjerde Kamsvåg. Prisen vil bli delt ut under Kursdagene i Trondheim.

Det er rederiet Bourbon Offshore Norway i Fosnavåg som har bestilt tre offshorefartøyer med det nye X-Bow designet. Det første skipet er et ankerhåndteringsfartøy med typebetegnelse Ulstein AX104, og skal leveres i mai 2006. Dette får navnet Bourbon Orca, som er den latinske betegnelsen på spekkhoggeren. Navnet er valgt på grunn av båtens form.

– Vi valgte å gå for Ulstein X-Bow fordi vi vil være i forkant av utviklingen av fartøyer. Et skip som er sikrere, mer behagelig samtidig som det er mer økonomisk og bruker mindre energi, gir oss et konkurransefortrinn. Dersom vi skulle valgt tradisjonelle båter, ville vi kun konkurrere på pris. Det nye designet er også en konkurransefaktor, forteller markedsjef Eirik Eide i Bourbon Offshore Norway.

Behagelig

Øvind Gjerde Kamsvåg gikk ut fra NTNU i 1996. Han var en tur innom Kværner-sytemet, hvor det ble arbeidet målrettet med nye skrogkonstruksjoner, uten at noen av dem ble realisert.

– Jeg har syslet med ideen til denne skrogformen i lang tid og var svært fornøyd da Bourbon Offshore valgte å gå videre med konseptet i 2004, forteller han.

Tanken bak konseptet er at stort volum i baugen gir god oppdrift i sjøen, samt at den smale lange vannlinjen gir lavt energiforbruk.

– Forsøkene i bassenget på Sintef Marintek var overbevisende. Skroget beveget seg mindre i sjø enn ventet, slik at skipet fikk mindre akselerasjoner i baugen. Sjøene slår ikke mot baugen som på vanlige skrog. Dette betyr mye for mannskapet som oppholder seg framme i skipet, sier Kamsvåg.

Tørt skip

En annen effekt er at skipet blir tørt. Tankforsøkene viste at det nesten var umulig å få såkalt grønn sjø på dekk.

– Skroget beveger seg som en dupp. Med midre akselerasjoner i skroget, bruker skroget mindre energi gjennom vannet. Vi har laget en skrogform som er egnet for sjøen, og ikke bare stille vann, understreker Kamsvåg.

Foreløpig har kun Bourbon Offshore bestilt den nye konstruksjonen. Flere andre rederier ligger på været for å se hvordan X-bow-skipene er å operere.

Stemmegiving

Av totalt litt over 1500 godkjente stemmer, fikk Ulstein Design 830, mens gründerbedriften fra SEC fra NTNU med sin lyskasterteknologi for å finne objekter i sjøen, havnet på andreplass med 222 stemmer. Svinesundsbrua, tegnet og designet av Lund & Slaatto Arkitekter i samarbeid med Dr. ing. Aas-Jacobsen ble rangert som nummer tre med 180 stemmer.

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.