KLIMA

– Skipet kan bli liggende i flere uker

Det er ikke hull i oljetankene på skipet Celina som fredag gikk på grunn ved Måløy i Sogn og Fjordane.

STØTTES: Containerskipet  Celina er 123 meter langt og er på 8350 bruttotonn. Skipet står på et skjær, og holdes på plass av slepebåtene BB "Ocean" og T/B "Lucas".
STØTTES: Containerskipet Celina er 123 meter langt og er på 8350 bruttotonn. Skipet står på et skjær, og holdes på plass av slepebåtene BB "Ocean" og T/B "Lucas". Bilde: Kystverket
12. mars 2012 - 09:57

– Ting tar tid, og det er mulig skipet vil bli liggende på stedet i flere uker, sier vaktleder Rune Bergstrøm i Kystverket til NTB.

Rederiets bergingsselskap Buksér og Berging jobber med en plan for å berge båten. Planen ventes å være klar i dag.

Deretter skal Kystverket sammen med Sjøfartsdirektoratet gjennomgå planen for å finne ut om den er god og gjennomførbar.

– Det viktigste er at det ikke begynner å lekke olje, sier Bergstrøm.

Han forteller at det ikke er funnet hull i oljetankene.

– Så sånn sett er situasjonen positiv, sier vaktlederen.

PUMPER: Celina har flere hull i skroget, men pumper holder unna mens Bukse og Berging prøver å tette de som er mulig å komem til med treplugger og magnetmatter. Celina hadde ca 265 kubikkmeter tungolje (av typen IF 380) og ca 65 tonn diesel om bord da det grunnstøtte.
PUMPER: Celina har flere hull i skroget, men pumper holder unna mens Bukse og Berging prøver å tette de som er mulig å komem til med treplugger og magnetmatter. Celina hadde ca 265 kubikkmeter tungolje (av typen IF 380) og ca 65 tonn diesel om bord da det grunnstøtte. Kystverket
 

Tar inn mye vann

Bergstrøm forteller at utfallene av bergingsplanen kan være mange.

Om skipet tømmes helt eller delvis for olje i forbindelse med bergingsarbeidet er for tidlig å si.

Når planen er godkjent, kan bergingsarbeidet starte omtrent umiddelbart.

Celina tar inn mye vann.

– Vi pumper like mye vann ut som det kommer inn for å holde skipet stabilt, sier Bergstrøm. Han betegner situasjonen som komfortabel.

Mange hull

– Skipet gikk på grunn i stor fart, det er mange hull og man kommer ikke til over alt. Dykkere tettet en del småhull med treplugger lørdag og fortsetter tetting med magnetmatter, sier vaktlederen.

Kystverket har beholdt alle sine oljevernressurser i området, og Kystverkets overvåkingsfly sjekker området.

Det 123 meter lange skipet var på vei fra Måløy da det grunnstøtte ved Gangsøy i 20.30-tida fredag kveld. Det hadde cirka 265 kubikkmeter tungolje og cirka 65 tonn diesel om bord.

Skipet har dessuten 165 konteinere om bord, innholdet er for det meste frossenfisk og gjødsel.

Det var 14 personer om bord da Celina gikk på grunn, og ti av dem ble evakuert. De siste fire ble igjen for å arbeide om bord. Ingen ble skadd i grunnstøtingen.

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonse
Schneider Electric
Schneider Electric lanserer ny elbillader
Schneider Electric lanserer ny elbillader

Skipet er registrert på Antigua og Barbuda og ingen av mannskapet om bord var norske.

MOBILISERING: Kystverket har mannskap og utstyr på plass rundt Celina for å takle eventuelle oljeutslipp. Celina gikk på grunn ved Gangsøya, syd av Måløy ca kl 2030, 09.mars.
MOBILISERING: Kystverket har mannskap og utstyr på plass rundt Celina for å takle eventuelle oljeutslipp. Celina gikk på grunn ved Gangsøya, syd av Måløy ca kl 2030, 09.mars. Kystverket
 

– Må bruke los

Fredagens grunnstøting hadde ikke skjedd med los om bord, mener Bellona.

Miljøstiftelsen kritiserer regjeringens håndtering av losordningen, og mener grunnstøtingen og faren for en oljekatastrofe kunne ha vært unngått.

– Dette er en brukerfinansiert tjeneste. Staten er gjerrige på utenlandske redere sine vegne, sier fagrådgiver Sigurd Enge i Bellona til TV 2.

Han er blant annet kritisk til at det blir gitt stadig flere dispensasjoner fra losplikten.

Bellona mener losordningen må endres for å bedre sikkerheten langs norskekysten. Organisasjonen mener man får mer igjen for pengene ved å investere i preventive sikkerhetstiltak til sjøs, enn hva prisen for opprydding kan bli.

– All statistikk tilsier at faren for ulykker går ned med los om bord, sier Enge.

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.