Skiftet drivstoffpumpe rett før ulykken

Ifølge den franske dagsavisen le Parisien er dette den tredje tekniske opplysningen som har kommet fram i forbindelse med tragedien i Paris, der 113 mennesker mistet livet.

For det første klarte kapteinen ikke å få inn understellet, noe han umiddelbart rapporterte til tårnet. Problemet med understellet kan forklares av at et dekk eksploderte og skadet de hydrauliske ledningene og slangene på understellet. Deretter mistet flyet ifølge kapteinens alarm-melding til tårnet skyvekraften på motor nummer to fra venstre, og like etter mistet forsvant også kraften i motor nummer en.

Tidligere har de franske ulykkesetterforskerne bare villet si at de dels har funnet en mengde dekkrester på rullebanen, og at kapteinen før avgang forlangte at mekanikerne skiftet en viktig del i reverseringsmekanismen til motor nummer to. Dette gjorde han fordi mekanismen ikke virket godt nok da flyet landet på flyplassen dagen før.

Det at mekanikerne skiftet en etterbrenner-drivstoffpumpe og at det så kanskje oppsto en feil med denne, kan gi en forklaring på videobildene fra styrten. Filmen viser hundre meter lange flammer og mengder med svart røyk. En brann av denne typen oppstår når drivstoff antennes og brenner utenfor det egentlige brennkammeret.