I dag har riksveg 662 vest for Molde kurvatur som en tømmerveg. Skanska skal drive de to tunnelene som vi gi den en kurvatur som en riksveg. (Ill.: Statens vegvesen) (Bilde: beriti)

Skanska skal drive tunneler på rv 662

Tunnelene er hovedelementet i Haukabøprosjektet, som blir gjennomført for å fjerne en strekning med svært lav standard fra riksveg 662. Skanskas oppgave blir å drive den 850 meter lange Haukabøtunnelen og den 275 meter lange Nakketunnelen. Skanska skal også støpe til sammen 90 meter portaler og anlegge 400 meter tilstøtende veger.

Forskjæringene er ikke med i oppdraget. Sprenging av dem og omlegging av ca. 300 meter veg gikk ut på egen entreprise i fjor høst. Molde Pukkverk fikk kontrakten.

Kostnadsoverslaget for prosjektet er på 151 millioner 2008-kroner. Staten betaler ingenting i første omgang, til tross for at den aktuelle vegstrekningen inngår i en riksveg. De fem kommunene Aukra, Eide, Fræna, Midsund og Molde dekker utgiftene, men staten skal tilbake halvparten av beløpet i perioden 2010-2013. Av de fem kommunene er det Aukra som tar brorparten av utgiftene. Årsaken er at denne kommunen får inn mye eiendomsskatt i forbindelse med Ormen Lange-utbyggingen.

Prosjekteringen av tunnelene er utført av Statens vegvesen Region Vest. Cowi har prosjektert elektroanlegget. Leveranse og montasje av dette anlegget settes ut som egen entreprise til sommeren.

Ytterligere to entrepriser i prosjektet skal lyses ut. Den ene gjelder bygging av en kort bru mellom tunnelene, den andre gjelder en kort vegstrekning. Sommeren neste år er den nye vegen klar til å bli tatt i bruk.