Berlin-Brandenburg Airport

Skandalelufthavn: Får støt av røntgenutstyr i sikkerhetskontrollen

Siden flyplassen ble åpnet i oktober, har det vært mer enn 60 rapporterte tilfeller av ansatte som har fått støt av røntgenutstyr under sikkerhetskontroller.

 Terminal 1 ved Berlin-Brandenburg Airport, hvor ansatte stadig opplever å få støt av røtgenutstyret.
Terminal 1 ved Berlin-Brandenburg Airport, hvor ansatte stadig opplever å få støt av røtgenutstyret. (Foto: Gerkan, Marg and Partners)

Siden flyplassen ble åpnet i oktober, har det vært mer enn 60 rapporterte tilfeller av ansatte som har fått støt av røntgenutstyr under sikkerhetskontroller.

  • luftfart

Historien om den skandalefylte flyplassen Berlin-Brandenburg er lang og får nå et nytt kapittel- Sikkerhetsselskapet Securitas kunngjorde nylig at ansatte får elektriske støt fra røntgenutstyret ved sikkerhetskontrollen i Terminal 1.

Det skriver Berliner Zeitung.

Etter ni års forsinkelse og et en budsjettsprekk på flere milliarder, åpnet flyplassen for mindre enn tre måneder siden. Siden åpningen har mer enn 60 hendelser med elektrisk støt blitt rapportert.

11 støt på én dag

Bare 6. januar fant 11 hendelser sted, hvorav fire krevde hjelp fra beredskapspersonell.

Flyplassvaktene rapporterer om sterke smerter, nummenhet og døsighet etter å ha fått støt, sier Benjamin Roscher, distriktssjef i fagforeningen Verdi, og legger til at flere ansatte har måttet kjøres med ambulanse til et nærliggende sykehus.

Flere ganger har leger måttet sende ansatte hjem med sykemelding. I følge Verdis distriktssjef er antall hendelser enda høyere enn de som er rapportert.

– Noen ansatte får støt flere ganger om dagen i løpet av et skift. En kollega ble rammet fire ganger, og hun reiste hjem for dagen, sier han.

– Oppfyller teknologiske standarder

Det tyske politiet har bekreftet at det er problemer med elektrostatisk utladning og har fått eksperter til å undersøke problemene med røntgenutstyret. Ifølge politiet viste en undersøkelse at «alle systemer oppfyller gjeldende teknologiske standarder og forskrifter».

Ifølge politiet kan elektriske støt komme fra flere forskjellige kilder, for eksempel hvis ansatte har på seg syntetiske klær. Ansatte har derfor blitt instruert i hvordan man kan unngå å få støt, blant annet ved å bruke støtdempende sko.

I tillegg har de ansatte fått antistatiske nøkkelringer, men Verdi vil ha driften på Terminal 1 suspendert til problemene er løst.

– Grovt uaktsom oppførsel av flyplassen og politiet

– Som fagforening krever vi at bruken av utstyret stoppes umiddelbart og helt frem til de tekniske årsakene til arbeidsulykkene blir funnet og eliminert. Flyplassens og det føderale politiets oppførsel er grovt uaktsom, sier Roscher, distriktssjef i Verdi, til Berliner Zeitung.

Fagforbundet oppfordrer sterkt at passasjertrafikk fra terminalen overføres til Terminal 5, men flyplassoperatøren Flughafen Berlin Brandenburg (FBB) kunngjør at de ikke vurderer en midlertidig stenging av Terminal 1.

– FBB har vært i nær kontakt med det føderale politiet siden økningen i elektrostatiske utladninger. På bakgrunn av dette vet vi at politiet har satt i verk ulike tiltak som allerede har ført til en markant reduksjon i elektrostatiske utladninger, sier talsmann Hannes Hönemann fra FBB til Berliner Zeitung.

Denne artikkelen ble først publisert på Ingeniøren.

Les også

Kommentarer (16)

Kommentarer (16)

Eksklusivt for digitale abonnenter

På forsiden nå