- Skal vi ta vare på veiene våre, må pengene på bordet!

Mestas konsernsjef, Marianne Bergmann Røren mener at statsbudsjettet for 2024 må ha en tydelig plassering av både ansvar og midler for hvordan Norge skal tilpasse seg et våtere og villere klima

Konsernsjef i Mesta, Marianne Bergmann Røren
Konsernsjef i Mesta, Marianne Bergmann Røren Foto: Jarle Skoglund
Jarle SkoglundJarle Skoglund– Journalist
5. okt. 2023 - 09:30

Mesta forventer at regjeringen legger fram et statsbudsjett som tar klimatilpasningene for kritisk infrastruktur på alvor. Og at det bevilges penger.

- Skal vi ta vare på veiene våre, må pengene på bordet, sier konsernsjef i Mesta, Marianne Bergmann Røren. Det må bevilget penger til opprettholdelse og styrking av kritisk infrastruktur.

-  Det er avgjørende at det avsettes nødvendige midler for å sikre veiene våre mot endrede klimaforhold.  

Sånn så det ut på Hvalstad stasjon i morgentimene.
Les også:

Hovedbanen: Feil på sporveksel

Sårbart og krever handling

Sommerens ødeleggelser etter regnværet «Hans» illustrerer hvor sårbart samfunn vi har og gir en pekepinn på framtidige ødeleggelser med et endret klima. Mesta var raskt på plass underveis og etter flommene i sommer, og har dokumentert ødeleggelsene av de enorme vannmengdene.

- Skal vi holde veiene våre åpne, må veiene tilpasses belastningen med våtere og villere vær. Det vil koste og må vises i budsjettet, sier Røren.

Krever innsats for framtidig klima

- Budsjettet for 2024 må vise en vilje til å gjøre grep for å sikre kritisk infrastruktur. Alternativet til en innsats nå er at nye, framtidige flommer gir større ødeleggelser, påpeker Marianne Bergmann Røren. Hun mener regjeringen må følge opp egne planer.

Regjeringen la i 2023 fram en egen melding om klimatilpasning  «Klima i endring – sammen for et klimarobust samfunn». Her ble regjeringens plan for det nasjonale arbeidet med klimatilpasning for perioden 2024–2028.

Riksrevisjonen la i 2022 fram en stortingsmelding om kritisk infrastruktur som konkluderte med at myndighetene det ikke er iverksatt nødvendige forebyggende tiltak og at det mangler kunnskap om hvor utsatt eksisterende bebyggelse og transportinfrastruktur er i et fremtidig klima.

Samtidig med den økte belastningen på veinettet i forbindelse med klimaendringen, bærer veiene preg av et akkumulert vedlikeholdsbehov.  Særlig gjelder dette særlig fylkesveiene.

Bane Nors mål er at 90 prosent av alle persontog skal gå presist. Det har de vært langt unna å få til i oktober.
Les også:

Ikke på skinner i oktober – nådde punktlighetsmål kun fem dager

Kommentarer
Du må være innlogget hos Ifrågasätt for å kommentere. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto. Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn.