Mandag 15. august kl. 21.00 starter arbeidene opp fra Sira og vesterover til fylkesgrensa på fire delstrekninger, hvor Statens vegvesen skal utføre sikringstiltak. Det skal monteres rassikringsgjerder på utvalgte punkter, og i tillegg vil det bli utført noe fjellrensk og montering av steinsprangnett.
Arbeidet er planlagt å vare frem til midten av desember i år, opplyser Statens vegvesen.
Det er entreprenøren Norsk Bergsikring AS som vil foreta selve sikringsoppgaven, mens arbeidet med trafikkavvikling vil bli utført av Presis vegdrift som til daglig har driftsansvaret i området. I tillegg er Multiconsult engasjert for å gi bistand i geologvurderinger.
Norges første: Vegvesenet skal bygge solcelleanlegg ved E18
Lang omkjøringsveg
Arbeidet langs E39 vil foregå mellom klokka 21.00 på kvelden og frem til kl. 06.00. I dette tidsrommet vil det bli skiltet omkjøring via fv. 466 og fv. 42 mellom Flikka og Helleland for personbiler, mens for tyngre kjøretøy blir det skiltet omkjøring via fv. 461 og fv. 42 mellom Handeland og Helleland.
– Vi har dessverre ingen gode omkjøringsmuligheter i dette området, og vi er klar over at dette kan gi lang omkjøringsveg for trafikantene. Derfor har vi åpnet opp for kolonnekjøring gjennom arbeidsområdet på bestemte tidspunkt gjennom natta, sier Tore Jan Hansen i Statens vegvesen.
Det blir kolonnekjøring kl. 23.00, kl. 01.00, kl. 03.00 og kl. 05.00. Kolonnekjøringen vil starte med trafikken fra Sira.
Mye tungtransport på strekningen
Mellom kl. 06.00 og kl. 21.00 blir det normal trafikkavvikling langs E39.
– Å ha stans i anleggsarbeidet hver annen time går naturlig nok ut over effektiviteten, men vi ser det som den beste løsningen for å redusere ulempene for trafikantene. E39 er en viktig ferdselsåre for mange, forklarer Hansen.
Spesielt vil dette berøre tungtransporten på strekningen. Statens vegvesen har derfor hatt dialog med Norges Lastebileier-Forbund for å finne en god løsning mens arbeidet pågår langs E39.
Fem lange E18-bruer må rives i løpet av få år