Skip trenger ikke lenger å bunkre med svovelfattig bunkers for å anløpe områder med utslippsrestriksjoner.
Renseprosess
Krystallon har utviklet en renseprosess som fjerner 98 prosent av SO x og 80 prosent av sotpartiklene i eksosen fra skipsmotorer.
– Gjennom vårt samarbeid med Krystallon kan vi bidra til en renere og grønnere skipsfart, sier administrerende direktør Dag Schjerven i Wilhelmsen Maritime Service.
Schjerven understreker at renseanlegget vil bidra til å forbedre miljø og helsen til sjøfolk og folk som bor eller arbeider ved store havner.
Bruker sjøvann og kalk
Selve renseanlegget som består av tanker, scrubbere, kan monteres i et skips skorstein. De virker slik at sjøvann pumpes inn sammen med kalsiumkarbonat. Dette fjerner SOx-komponentene fra eksosgassen og omdanner dem til ufarlig kalsiumsulfat.
Allerede nå finnes det områder hvor utslippet av SO x fra skip er begrenset, såkalte Seca-områder blant annet i svenske farvann og i Østersjøen.
Fra og med i høst er også Nordsjøen og den engelske kanal omfattet av utslippsbegrensninger, slik at det må brukes bunkers med mindre enn 1,5 prosent svovelinnhold. Denne bunkersen er dyrere enn svovelfattig bunkers.
![Innovasjon Norge](https://images.gfx.no/80x/2828/2828923/df17d6fe-c2a4-45b1-ada6-7cd31fc3c531.png)
![Ny eksportsatsing: En vitamininnsprøyting for norsk helsesektor](https://images.gfx.no/1000x333/2844/2844061/INNO_BioTech_1.267.1.jpg)
Trenger ikke å skifte bunkers
Med renseanlegget installert vil utslippene fra skip tilfredsstille kravene som settes i Seca-områder, selv om de kjøres på bunkers med høyt svovelinnhold.
Scrubberne fjerner også partikler. Shippingbransjen venter at begrensninger i utslipp av partikler blir innført ved neste revisjon av IMOs regelverk for utslipp.