OLJE OG GASS

Skal selge SOx-rensing for skip

Hurtigruteskipet NORDNORGE på vei nordover ved Lofoten i solnedgang sommeren 2006.
Hurtigruteskipet NORDNORGE på vei nordover ved Lofoten i solnedgang sommeren 2006. Bilde: TORE STENSVOLD
Anders J. Steensen
25. okt. 2007 - 07:08

Skip trenger ikke lenger å bunkre med svovelfattig bunkers for å anløpe områder med utslippsrestriksjoner.

Renseprosess

Krystallon har utviklet en renseprosess som fjerner 98 prosent av SO x og 80 prosent av sotpartiklene i eksosen fra skipsmotorer.

– Gjennom vårt samarbeid med Krystallon kan vi bidra til en renere og grønnere skipsfart, sier administrerende direktør Dag Schjerven i Wilhelmsen Maritime Service.

Schjerven understreker at renseanlegget vil bidra til å forbedre miljø og helsen til sjøfolk og folk som bor eller arbeider ved store havner.



Bruker sjøvann og kalk

Selve renseanlegget som består av tanker, scrubbere, kan monteres i et skips skorstein. De virker slik at sjøvann pumpes inn sammen med kalsiumkarbonat. Dette fjerner SOx-komponentene fra eksosgassen og omdanner dem til ufarlig kalsiumsulfat.

Allerede nå finnes det områder hvor utslippet av SO x fra skip er begrenset, såkalte Seca-områder blant annet i svenske farvann og i Østersjøen.

Fra og med i høst er også Nordsjøen og den engelske kanal omfattet av utslippsbegrensninger, slik at det må brukes bunkers med mindre enn 1,5 prosent svovelinnhold. Denne bunkersen er dyrere enn svovelfattig bunkers.



Trenger ikke å skifte bunkers

Med renseanlegget installert vil utslippene fra skip tilfredsstille kravene som settes i Seca-områder, selv om de kjøres på bunkers med høyt svovelinnhold.

Scrubberne fjerner også partikler. Shippingbransjen venter at begrensninger i utslipp av partikler blir innført ved neste revisjon av IMOs regelverk for utslipp.

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.