Skip trenger ikke lenger å bunkre med svovelfattig bunkers for å anløpe områder med utslippsrestriksjoner.
Renseprosess
Krystallon har utviklet en renseprosess som fjerner 98 prosent av SO x og 80 prosent av sotpartiklene i eksosen fra skipsmotorer.
– Gjennom vårt samarbeid med Krystallon kan vi bidra til en renere og grønnere skipsfart, sier administrerende direktør Dag Schjerven i Wilhelmsen Maritime Service.
Schjerven understreker at renseanlegget vil bidra til å forbedre miljø og helsen til sjøfolk og folk som bor eller arbeider ved store havner.
Bruker sjøvann og kalk
Selve renseanlegget som består av tanker, scrubbere, kan monteres i et skips skorstein. De virker slik at sjøvann pumpes inn sammen med kalsiumkarbonat. Dette fjerner SOx-komponentene fra eksosgassen og omdanner dem til ufarlig kalsiumsulfat.
Allerede nå finnes det områder hvor utslippet av SO x fra skip er begrenset, såkalte Seca-områder blant annet i svenske farvann og i Østersjøen.
Fra og med i høst er også Nordsjøen og den engelske kanal omfattet av utslippsbegrensninger, slik at det må brukes bunkers med mindre enn 1,5 prosent svovelinnhold. Denne bunkersen er dyrere enn svovelfattig bunkers.
Trenger ikke å skifte bunkers
Med renseanlegget installert vil utslippene fra skip tilfredsstille kravene som settes i Seca-områder, selv om de kjøres på bunkers med høyt svovelinnhold.
Scrubberne fjerner også partikler. Shippingbransjen venter at begrensninger i utslipp av partikler blir innført ved neste revisjon av IMOs regelverk for utslipp.