SPRENGT: I fjor reiste 4,8 millioner passasjerer til og fra Bergen lufthavn Flesland. Terminalen er bygget for kun 2 millioner passasjerer, men i første omgang er det forbedret flykapasitet som prioriteres i utbyggingen.

Skal øke trafikken på sprengt lufthavn

Avinor har bestemt å bruke 831 millioner kroner på utbygging av Bergen lufthavn Flesland. Investeringene skal gjøre reiser til og fra Bergen lettere for maskiner, ikke mennesker.

Flysida først Konsernsjef Sverre Quale i Avinor

Flysida først

Terminalbygningen, som på papiret har en kapasitet på 2,8 millioner passasjerer i året og i fjor betjente 4,8 millioner passasjerer, blir stående urørt inntil videre.

Nå prioriteres såkalt kapasitetsfremmende areal utendørs. I dag drives Flesland med dispensasjon fra sikkerhetskravene og med såkalte kompenserende tiltak.

– Kapasiteten på Flesland er sprengt på flere måter. Nå prioriterer vi investeringene på flysida, det vil si taksebaner, oppstillingsplasser og avising. For hvis vi ikke gjør det først, hjelper det ikke hva vi gjør inne i terminalen, sier konsernsjef Sverre Quale i Avinor til Teknisk Ukeblad.

Dette skuffer Tom Knudsen som er direktør i NHO Hordaland.

Dette skuffer Tom Knudsen som er direktør i NHO Hordaland. Regiondirektør Tom Knudsen i NHO

Håper på god plass i køen

– Ja, fordi den sprengte kapasiteten på Flesland ikke er noe som har skjedd over natta. Nå trenger vi handling, ikke utredninger, sier Knudsen.

Han peker på at flyplassituasjonen berører konkurransevilkårene for næringslivet og spesielt reiselivet. Og får støtte fra reiselivsdirektør Ole Warberg i Bergen.

– Effektive og gode flyplasser er essensielt for å kunne utvikle destinasjonen og vokse på det internasjonale markedet. Det er ingen krise på Flesland i dag, men det begynner å pakke seg til. Spesielt på utlandsflygingene, sier Warberg.

– Effektive og gode flyplasser er essensielt for å kunne utvikle destinasjonen og vokse på det internasjonale markedet. Det er ingen krise på Flesland i dag, men det begynner å pakke seg til. Spesielt på utlandsflygingene, sier Warberg. Direktør Ole Warberg i Bergen Reiselivslag

– Samtidig er jeg fornøyd med at Avinor selv har definert et behov for en ny passasjerterminal. Det er beklagelig at det tar tid, men Avinor må vel sette tæring etter næring. Jeg håper bare at vi ikke kommer for langt bak i investeringskøen, legger han til.

Terminal 2-behandling neste år

Styret i Avinor varsler at de skal behandle spørsmålet om ny passasjerterminal på Flesland i løpet av 2010. Konseptet ser ut til å bli en terminal 2-løsning.

Ifølge Quale er det ikke bare økonomiske hensyn, det vil si å strekke investeringene ut i tid, men også praktiske som gjør at terminalen må vente:

– Det er komplisert nok å utføre anleggsarbeidet på taksebaneområdet mens vi samtidig skal ha full drift på lufthavnen. Det vil bli for krevende å bygge ny terminal parallelt, sier Quale.

Anleggsarbeidene ute på Flesland skal foregå til 2012 blir oppdelt i parseller for å redusere problemene for flyplassdriften mes mulig. Prosjektet består i å gjøre det enklere for flyene å bevege seg på bakken og parkere.

Skal klare budsjett

Den eksisterende taksebanen skal forlenges i begge ender og parallellforskyves slik at Avinor oppfyller Luftfartstilsynets krav om tilstrekkelig avstand til rullebanen. Det skal også bygges en ny sentral avisingsplattform.

Flesland-prosjektets framtidige bevilgninger må imidlertid konkurrere med en rekke andre flyplassombygginger i en tid der Avinor opplever inntektssvikt.

– Hvordan ser økonomien i Avinor ut per september?

– Vi har et mål om å klare budsjett på tross av kraftig trafikknedgang og dermed sviktende omsetning, svarer Avinor-sjefen.