ASFALT

Skal legge i alt 1400 tonn klimanøytral asfalt på entreprisen E102 Fornebu- krysset-Strand

Sammenlignet med tradisjonell asfalt gir det en reduksjon i  klimagassutslipp på 47,6 CO2. Dette tilsvarer 552 flyturer tur-retur Oslo-Bergen for en person.

Skanskas underleverandør NCC la i forrige uke klimanøytral asfalt på riggområdet på Grendehustomta. Lastebilen som frakter asfalten går på biogass, noe som reduserer klimaavtrykket ytterligere.
Skanskas underleverandør NCC la i forrige uke klimanøytral asfalt på riggområdet på Grendehustomta. Lastebilen som frakter asfalten går på biogass, noe som reduserer klimaavtrykket ytterligere. Foto: Dagrunn Husum, Statens vegvesen
Jarle SkoglundJarle SkoglundJournalist
16. okt. 2023 - 12:26

Asfalt er tradisjonelt en stor bidragsyter av CO2 i anleggsprosjekter. Skanska, som er totalleverandør på entreprise E102 Fornebukrysset-Strand, skal i følge kontrakten med Vegvesenet legge totalt 1400 tonn av den klimanøytrale asfalten på anlegget.  

I slutten av forrige uke ble 330 tonn klimanøytral asfalt lagt på Skanskas riggområde på Grendehustomta. Resten skal brukes på midlertidige anleggsveier og riggområder der det er behov for asfaltering.  

Konsernsjef i Equinor, Anders Opedal, mener Equinor er godt posisjonert, når industrien i Europa og USA skal kutte utslipp, og trenger lager til CO2.
Les også

Equinor: Sikret kapasitet til å lagre mer CO2 enn Norges totale utslipp

Tilsvarer over 500 flyreiser Oslo-Bergen 

 Ane Lillebuen Berge er klimarådgiver for Skanska på entreprise E102 Fornebukrysset-Strand. <i>Foto: Dagrunn Husum/Statens vegvesen</i>
 Ane Lillebuen Berge er klimarådgiver for Skanska på entreprise E102 Fornebukrysset-Strand. Foto: Dagrunn Husum/Statens vegvesen

– 1400 tonn med denne asfalten reduserer klimagassutslippene med 47,6 tonn CO2 sammenlignet med om vi skulle brukt samme mengde tradisjonell asfalt. Til sammenligning tilsvarer dette 552 flyturer tur-retur Oslo-Bergen for en person, forteller Ane Lillebuen Berge, rådgiver for bærekraft hos Skanska Norge, i en pressemelding fra Statens vegvesen.

Fossilfritt bindemiddel og gjenbrukt asfalt

Klimanøytral asfalt produseres på et anlegg som bruker fossilfritt brensel til oppvarming av steinmaterialer. I asfalten er bitumen, som er det tradisjonelle bindemiddelet som brukes i asfaltproduksjon, erstattet med et fossilfritt biobindemiddel. Asfalten inneholder også en høy andel gjenbrukt asfalt.

– Medregnet bruken av fossilfritt bindemiddel og lagringen av karbon i asfalten, regnes den som klimanøytral, forklarer Berge videre.

Tilfredstillende kvalitet, men høye kostnader

Det skal totalt legges 1400 tonn klimanøytral asfalt på entreprise E102 Fornebukrysset-Strand <i>Foto:  Dagrunn Husum, Statens vegvesen</i>
Det skal totalt legges 1400 tonn klimanøytral asfalt på entreprise E102 Fornebukrysset-Strand Foto:  Dagrunn Husum, Statens vegvesen

Det er ikke første gang at slik asfalt brukes på prosjektet E18 Lysaker-Ramstadsletta. I juli 2021 testet Skanska for første gang bruk av klimanøytral asfalt på et riggområde på den forberedende entreprisen for Fornebukrysset-Strand.

Erfaringen så langt tilsier at den klimanøytral asfalt tilfredsstiller kvaliteten som kreves for bruk på prosjektets riggområder og midlertidige anleggsveier. Selv om asfalten har vært på markedet i noen år, er bruken av den fremdeles lav. Dette skyldes i hovedsak at den koster langt mer en tradisjonell asfalt ettersom produksjonen av biogent bindemiddel er begrenset.

Krever nytenkning og satsing

Hege Gran-Henriksen er byggeleder for E103 Fornebukrysset-Strand. <i>Foto:  Dagrunn Husum, Statens vegvesen</i>
Hege Gran-Henriksen er byggeleder for E103 Fornebukrysset-Strand. Foto:  Dagrunn Husum, Statens vegvesen

Vegvesenets byggeleder Hege Gran-Henriksen er likevel glad for at Skanska har valgt å bruke den klimanøytrale asfalten på deler av anlegget til Fornebukrysset-Strand  

– Å nå Vegvesenet mål om halvering av CO2-utslipp innen 2030 krever nytenkning og satsing både fra entreprenør og byggherre. Selv om mengden klimanøytral asfalt som brukes på anlegget er liten i forhold til totalen, så bidrar det blant annet til å holde etterspørselen etter biogent bindemiddel oppe og gir oss mer erfaring med bruk av asfalten, sier hun.

Så snart telen er ute av bakken kan årets asfaltsesong starte. I år planlegger Statens vegvesen å legge asfalt til en verdi av cirka 1100 millioner kroner på riks- og europaveiene.
Les også

Disse strekningene får ny asfalt

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.