ASFALT

Skal legge i alt 1400 tonn klimanøytral asfalt på entreprisen E102 Fornebu- krysset-Strand

Sammenlignet med tradisjonell asfalt gir det en reduksjon i  klimagassutslipp på 47,6 CO2. Dette tilsvarer 552 flyturer tur-retur Oslo-Bergen for en person.

Skanskas underleverandør NCC la i forrige uke klimanøytral asfalt på riggområdet på Grendehustomta. Lastebilen som frakter asfalten går på biogass, noe som reduserer klimaavtrykket ytterligere.
Skanskas underleverandør NCC la i forrige uke klimanøytral asfalt på riggområdet på Grendehustomta. Lastebilen som frakter asfalten går på biogass, noe som reduserer klimaavtrykket ytterligere. Foto: Dagrunn Husum, Statens vegvesen
Jarle SkoglundJarle SkoglundJournalist
16. okt. 2023 - 12:26

Asfalt er tradisjonelt en stor bidragsyter av CO2 i anleggsprosjekter. Skanska, som er totalleverandør på entreprise E102 Fornebukrysset-Strand, skal i følge kontrakten med Vegvesenet legge totalt 1400 tonn av den klimanøytrale asfalten på anlegget.  

I slutten av forrige uke ble 330 tonn klimanøytral asfalt lagt på Skanskas riggområde på Grendehustomta. Resten skal brukes på midlertidige anleggsveier og riggområder der det er behov for asfaltering.  

Deler av den mobile støpe- og forskalingsvogna kjent som «Drammensvogna» skal brukes på ei E6-bru i Trøndelag når den nå er ferdig med innsatsen på E16 ved Sollihøgda.
Les også

Nå er bruene støpt ferdig på ny E16 over Sollihøgda

Tilsvarer over 500 flyreiser Oslo-Bergen 

 Ane Lillebuen Berge er klimarådgiver for Skanska på entreprise E102 Fornebukrysset-Strand. <i>Foto: Dagrunn Husum/Statens vegvesen</i>
 Ane Lillebuen Berge er klimarådgiver for Skanska på entreprise E102 Fornebukrysset-Strand. Foto: Dagrunn Husum/Statens vegvesen

– 1400 tonn med denne asfalten reduserer klimagassutslippene med 47,6 tonn CO2 sammenlignet med om vi skulle brukt samme mengde tradisjonell asfalt. Til sammenligning tilsvarer dette 552 flyturer tur-retur Oslo-Bergen for en person, forteller Ane Lillebuen Berge, rådgiver for bærekraft hos Skanska Norge, i en pressemelding fra Statens vegvesen.

Fossilfritt bindemiddel og gjenbrukt asfalt

Klimanøytral asfalt produseres på et anlegg som bruker fossilfritt brensel til oppvarming av steinmaterialer. I asfalten er bitumen, som er det tradisjonelle bindemiddelet som brukes i asfaltproduksjon, erstattet med et fossilfritt biobindemiddel. Asfalten inneholder også en høy andel gjenbrukt asfalt.

– Medregnet bruken av fossilfritt bindemiddel og lagringen av karbon i asfalten, regnes den som klimanøytral, forklarer Berge videre.

Tilfredstillende kvalitet, men høye kostnader

Det skal totalt legges 1400 tonn klimanøytral asfalt på entreprise E102 Fornebukrysset-Strand <i>Foto:  Dagrunn Husum, Statens vegvesen</i>
Det skal totalt legges 1400 tonn klimanøytral asfalt på entreprise E102 Fornebukrysset-Strand Foto:  Dagrunn Husum, Statens vegvesen

Det er ikke første gang at slik asfalt brukes på prosjektet E18 Lysaker-Ramstadsletta. I juli 2021 testet Skanska for første gang bruk av klimanøytral asfalt på et riggområde på den forberedende entreprisen for Fornebukrysset-Strand.

Erfaringen så langt tilsier at den klimanøytral asfalt tilfredsstiller kvaliteten som kreves for bruk på prosjektets riggområder og midlertidige anleggsveier. Selv om asfalten har vært på markedet i noen år, er bruken av den fremdeles lav. Dette skyldes i hovedsak at den koster langt mer en tradisjonell asfalt ettersom produksjonen av biogent bindemiddel er begrenset.

Krever nytenkning og satsing

Hege Gran-Henriksen er byggeleder for E103 Fornebukrysset-Strand. <i>Foto:  Dagrunn Husum, Statens vegvesen</i>
Hege Gran-Henriksen er byggeleder for E103 Fornebukrysset-Strand. Foto:  Dagrunn Husum, Statens vegvesen

Vegvesenets byggeleder Hege Gran-Henriksen er likevel glad for at Skanska har valgt å bruke den klimanøytrale asfalten på deler av anlegget til Fornebukrysset-Strand  

– Å nå Vegvesenet mål om halvering av CO2-utslipp innen 2030 krever nytenkning og satsing både fra entreprenør og byggherre. Selv om mengden klimanøytral asfalt som brukes på anlegget er liten i forhold til totalen, så bidrar det blant annet til å holde etterspørselen etter biogent bindemiddel oppe og gir oss mer erfaring med bruk av asfalten, sier hun.

Så snart telen er ute av bakken kan årets asfaltsesong starte. I år planlegger Statens vegvesen å legge asfalt til en verdi av cirka 1100 millioner kroner på riks- og europaveiene.
Les også

Disse strekningene får ny asfalt

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.