VEKST: Bjørn Kj. Haugland har store vekstambisjoner for den nye divisjonen bærekraft og innovasjon i DNV. (Bilde: Tore Stensvold)
TROVERDIG: DNV-sjef Henrik O. Madsen vil bruke DNVs kompetanse og troverdighet til å bli en markert aktør for å fremme bærekraftige bedrifter. (Bilde: Tore Stensvold)

Skal lære verden bærekraft

  • Klima

DNV oppretter en egen divisjon for bærekraft og innovasjon, DNV Sustainability and Innovation. Divisjonen har 17 kontorer og over 400 ansatte med teknologifokus. Målet er å bli en global aktør som skal styre utviklingen i grønnere retning.

Bjørn K. Haulgland er plukket ut internt til å lede divisjonen. Han har ambisjoner om å bygge nye tjenester som skal være både innovative og forretningsmessige.

Voldsom vekst

– Vi har store vekstambisjoner og håper å få en omsetning på 1,3 millarder kroner innen 2014, sier Haugland. DNV skal blant annet øke forskningsaktiviteten og utvide DNV Sustainability Centre i Kina.

DNV-sjef Henrik O. Madsen sier i en pressemelding at selskapet er en anerkjent aktør innen maritim- og olje- og gassbasert industri.

– DNVs kompetanse og ekspertise er anerkjent. Det skal vi utvide til å hjelpe bedrifter til å bli bærekraftige, miljøvennlige og samtidig øknomisk lønnsomme, sier Madsen.

Samarbeidsmodell

DNV samarbeider allerede tett med bedrifter over hele verden, offentlige myndigheter, internasjonale organisasjoner, universiteter, EU-kommisjonen og FN. Samarbeidsmodellen skal ligge til grunn for arbeidet med bærekraft og innovasjon.

Ifølge Haugland viser en studie at bedrifter med omsetning på over 1 milliard dollar har planer om å bruke mer penger på tiltak som kan redusere klimaendring i løpet av de neste par årene.

– Til tross for usikkerhet om offentlige lovverk, tar bedrifter affære, uten å vente på reguleringer. Det er bedriftsøkonomisk lurt. Et selskaps konkurranseevne over tid vil i økende grad avhenge av hvordan sosiale utfordringer møtes, sier Haugland.