BRA FOR BRANSJEN: M2M er ikke bare teknikk, det er et stort løft for hele tele- og kommunikasjonsbransjen, hevder Telenors Nordensjef Morten Karlsen Sørby. Her fotografert i en av Scania lastebilene i Stockholm som allerede har fått fabrikkinstallert M2M-utstyr fra Telenor. (Bilde: Trond Heggelund)
SJEFENE I GATA: Telenors Sverigesjef Johan Lindgren og Nordensjef Morten Karlsen Sørby mener at maskin til maskin-kommunikasjon er en økonomisk gavepakke til Telenor. Ettersom Norge er langt fremme teknologisk forventer de at M2M-markdeet tar av slik det allerede har gjort i Sverige. (Bilde: Trond Heggelund)
SMÅTT ER GODT: Enhetene og kortene som sørger for maskin til maskin-kommunikasjon er små. Det har vært et problem at SIM-kort dårlig tåler varme eller kulde, derfor har Telenor (tidligere Vodafone og Bredbåndsfabrikken i Sverige) fått utviklet en chip som er bedre rustet til å takle dette. Se denne øverst til høyre på bildet. (Bilde: Trond Heggelund)

Skal kjøre inn nye millioner

  • datatele

STOCKHOLM: Teknisk Ukeblad var med i passasjersetet da Morten Karlsen Sørby presenterte Telenors nye M2M-satsing, som ikke må forveksles med et nå oppløst pikeband med samme navn.

Karlsen Sørby vet at M2M-markedet er et av de segmenter innen telekommunikasjon, data og Internet som forventes å ha et enormt økonomisk potensial. I hvert fall hevder analyseselskaper Gartner det. En av grunnene til dette er det store antall maskiner som finnes i verden i dag og de utallige nye bruksområdene M2M gir.

Forventer ny vekst

I 1999/2000 tok Telenor et dramatisk, men riktig valg: Mobilmarkdet i Norge var begynt å bli mettet. Dersom de skulle vokse måtte de satse i såkalte jomfruelige markeder, altså i utlandet. I dag har telekonsernet 115 millioner mobilkunder.

- Med en økt satsing på maskin til maskin-kommunikasjon (M2M) vil det norske mobilmarkedet igjen kunne øke betydelig for Telenor, selv om hver eneste nordmann nå synes å ha mobiltelefon, sier Karlsen Sørby.

Da Telenor startet med GSM i 1992 sa daværende mobildirektør Kåre Gustad at maskin til maskin-kommunikasjon var et av de områdene som Telenor hadde størst tro på når det gjaldt mobilkommunikasjon. Men slik gikk det ikke.

Løft for hele bransjen

- Dette er bare et bevis på at ting tar tid. Selv om teknikken kunne ha håndtert M2M-kommunikasjon i 1990-årene, så var ikke markedet klar for det. Vi ser nå i Sverige at bedrifter – spesielt bilindustrien og energiselskapene – for alvor har oppdaget mulighetene og besparelsene som M2M gir. Telenor i Norge har prøvd forskjellige M2M-konsepter i noen år, men det er først nå at vi vil gå bredt ut med dette til norske bedrifter og organisasjoner, sier Karlsen Sørby til Teknisk Ukeblad.

Morten Karlsen Sørby vil ikke ut med hvor mye inntekter M2M-kommunikasjon kan gi for Telenor i Norge, men han understreker hele tiden at Telenor har blitt overrasket over at dette har innkassert over 100 millioner kroner i Sverige:

- Ettersom de nordiske markedene er like, gir M2M-suksessen i Sverige gir svært positive forhåpninger for det norske markedet. M2M er ikke bare en ny form for teknikk, det er først og fremst et stort løft for hele tele- og kommunikasjonsbransjen, sier Telenors Nordensjef.

Kjøpte seg til suksess

Det er lite kjent er at Telenor har kjøpt seg til M2M-suksess i Sverige. Bakgrunnen for dette er at både Vodafone og Bredbåndsfabrikken jobbet mye med utviklingen av M2M, og etter at Telenor kjøpte disse selskapene har M2M-spesialistene og ingeniørene nå Telenor på visittkortet.

- Dette er veldig bra, fordi at vi sammen med Telenors allerede eksiterende M2M-folk nå har etablert det største fagmiljøet for maskin til maskin-kommunikasjon i Norden. Mange av våre svenske M2M-spesialister vil jobbe over landegrensene, og vil dermed også bidra på norske prosjekter og bedriftsoppdrag, sier Telenors Sverigesjef, Johan Lindgren.