SAGA OSEBERG

Sjekk denne ro-teknikken

Vi ble med den nye Oseberg-kopien til sjøs.

Saga Oseberg (2012)

  • Første «autentiske» kopi av Osebergskipet.
  • Stiftelsen nytt Osebergskip har lagt ned utallige dugnadstimer og et budsjett på 15 millioner kroner i å bygge skipet på en historisk korrekt måte.
  • En skalamodell av skipet er testet i tank hos Sintef, Marintek.

Osebergskipet (815–820 e.Kr)

  • Klinkbygd med jernnagler.
  • Kunne både seiles og ros.
  • Den øverste bordgangen har 15 årehull på hver side.
  • Skipet er laget av eik og er cirka 21,5 m langt og 5 m bredt.

TØNSBERG: Vikingene var Norges første ingeniøre­r, og skipene deres rager blant våre ypperste ingeniørbragder.

Men da vi tok årene fatt ombord på den nye kopien av Oseberg­skipet, Saga Oseberg, slo det oss umiddelbart at sitteposisjonen for å ro var merkelig.

BILDESERIE: Se hvordan Saga Oseberg ble bygget

På tvers eller på langs?

De portable eikekistene man sitter på står nemlig langskips, slik at man sitter over skrevs. Dermed er det bare mulig å få støtte til én fot.

Når man ikke får støtte til begge føttene, er det umulig å ro effektivt fordi armene belastes vesentlig mer.

I Osebergkopien Åsa, bygget i 2007, er kistene derimot plassert på tvers av skipet, slik at hver roer kan støtte føttene mot kisten foran.

I 2010 var vi med på å ro Åsa i 5,5 knop.

BILDESERIE: Se verdens største vikingskip ta form

30 årer

Daglig leder i Stiftelsen Nytt Osebergskip, Geir Røvik, mener at plasseringen av kistene på Saga Oseberg er god.

– Disse kistene er kopier av kistene som var om bord i originalen. Vi synes kistene er best å sitte på når de står langskips.

– Er det mulig å få fraspark i den posisjonen?

– Ja, og det er grei plass mellom årehullene. Vi har 15 årer på hver side, fordelt på 21 meter, så her er det god plass, sier Røvik.

Les også: – Trenger 30 millioner for å redde vikingskatter

Allround-skip

Professor Jan Bill ved Kulturhistorisk museum i Oslo er samlingsansvarlig for vikingskipsfunnene. Bill var til stede ved sjøsettingen av Saga Oseberg 20. juni i år.

Ifølge Bill bygget vikingene krigsskip med faste tofter, for mest mulig stødig og effektiv roing, mens «allround»-skipene sannsynligvis ble rodd ved at man satt på små kister.

Bill tror Gokstad og Oseberg var allround-skip, blant annet fordi de ikke har tofter og fordi begge har en bred skrogform. Smalere skrog er raskere til roing og seiling.

– Det står ingen detaljer i Snorre om hvordan vikingene rodde. I ett tilfelle forteller skjaldekvadene om tofter i skipene, men det er i forbindelse med slaget ved Svold og dermed mye senere enn Oseberg. Vikingene kan ha hatt en helt annet roteknikk enn det vi regner som optimalt i dag, sier Bill.

Bill legger til at han er overrasket over at kistene står langskips på Saga Oseberg.

25. august seiler skipet til Oslo for første gang.

Les også:

Bygger Titanic II i Kina  

Berger sølvskatt fra 4700 meters dyp