Nyheter

Siste smell i Romsåsen tunnel

12. juli smalt den siste salven i Romsåsen tunnel på E 18 i Østfold. Den etterfølges av stillhet. Når fjellsikringen er avsluttet, blir det ingen virksomhet i tunnelen på mange måneder.

De siste salvene i de to løpene gikk av med et halvt minutts mellomrom. Når rensk og fjellsikring er avsluttet blir det stille i tunnelen i mange måneder.
De siste salvene i de to løpene gikk av med et halvt minutts mellomrom. Når rensk og fjellsikring er avsluttet blir det stille i tunnelen i mange måneder. Bilde: Ola Nerby, Statens vegvesen
Anders Haakonsen
17. juli 2007 - 12:26

Tunnelen inngår i en ny fire-felts motorveg mellom Knapstad og Krosby vest for Askim sentrum. Da første salve ble satt i slutten av august i fjor, var det ikke gjort vedtak om anleggsstart på andre deler av denne parsellen. Vegvesenet valgte likevel å sette i gang tunneldriften fordi man trengte sprengstein til parsellen Sekkelsten-Momarken lenger øst.

Tunnelen er den første på vegnettet i indre Østfold. Den er ca. 1 000 meter lang og har to løp. Hvert løp består av to fjelltunneler. Mellom dem er det en 80 meter lang dagsone i åpen skjæring. Over dagsonen blir det støpt betongtunneler av hensyn til bebyggelsen i nærheten. Byggegropen vil bli etterfylt når tunnelene er støpt.

I vår ga Stortinget grønt lys for videre arbeid med parsellen Knapstad-Krosby. Første entreprise gjelder anleggsveger. Vegvesenet tar sikte på å lyse den ut i løpet av august. Selve vegen vil bli delt i fem entrepriser. En av dem gjelder bygging av en 260 meter lang skråstagbru over Glomma.

E 18 mellom Knapstad og Krosby blir 7,5 km lang. Den skal være ferdig i juni 2010. De totale kostnadene er beregnet til 950 millioner kroner. Av dette går 51 millioner til Hæhre Entreprenør som har sprengt og sikret Romsåsen tunnel.

Kommentarer
Du må være innlogget hos Ifrågasätt for å kommentere. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto. Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn.