Prisen er et initiativ fra trafikksikkerhetsorganisasjonen "Ta vare på livet" og daglig leder Jan Egil Omdal, som selv mistet datteren sin en en tragisk trafikkulykke.
Takket
FNs trafikksikkerhetstiår (2011-2020) setter fokus på ungdom og trafikksikkerhet, og samferdselsministeren takket Dagfinn Moe for forskerarbeidet han utfører for bedre trafikksikkerhet.
– Vi må få de risikosøkende førerne vekk fra trafikken så tidlig som mulig i kjørekarrieren deres. Det er en enorm tragedie for de som mister en av sine nærmeste i trafikkulykker, sa Kleppa.
Rusmidler
Hun la blant annet vekt på at bruk av rusmidler er en av årsakene til alvorlige ulykker.
– Vi vil innføre faste lave straffeutmålingsgrenser på alle rusmidler tilsvarende en promillegrense på alkohol på 0,2, fortsatte Kleppa.
![Innovasjon Norge](https://images.gfx.no/80x/2828/2828923/df17d6fe-c2a4-45b1-ada6-7cd31fc3c531.png)
![Derfor har norske bedrifter et unikt forsprang i India nå](https://images.gfx.no/1000x333/2846/2846314/image.png)
Unge menn overrepresentert
Forsker ved Transportøkonomisk institutt (TØI), Fridulv Sagberg, mener at restriktive tiltak er nødvendig for å redusere antall drepte og hardt skadde i trafikken.
– På kort sikt er det nødvendig med mer politikontroll, mens det på lengre sikt er nødvendig med mer teknisk utstyr i bilene, eksempelvis alkolås, sa Sagberg.
Han ga et innblikk i sin forskning på “veitrafikkens verstinger”.
– Mer enn 20 prosent av de som innblandes i dødsulykker, er under 25 år gamle. De fleste er menn. Sterkt overrepresentert er menn i alderen 18-19 år, sa TØI-forskeren.
Global handlingsplan
Ifølge FN dør i dag 1,3 millioner mennesker i trafikkulykker hver eneste dag.
Trafikksikkerhetstiåret skal skape oppmerksomhet og dermed bidra til å stabilisere og deretter å redusere antall drepte og hardt skadde i trafikken. FN har utarbeidet en global handlingsplan for dette. '
Dårlig samfunnsøkonomi
Trafikkulykker er verdens 10. hyppigste dødsårsak. Fortsetter dagens utvikling, vil trafikkulykker ifølge FN bli den femte hyppigste dødsårsaken.
I tillegg til sorg og lidelser, koster trafikkulykker enormt samfunnsøkonomisk. For de fleste land er kostnadene beregnet til 1-3 prosent av bruttonasjonalproduktet. For noen land utgjør kostnadene hele fem prosent, ifølge FN.