Sikrere ballastvann

  • energi

Når mer enn ti millioner tonn ballastvann - som årlig transporteres til og fra alle verdenshjørner- tømmes tilbake i havet fjernt fra innlastingsstedet, er det stor fare for at det fører med seg uønskede planter og organismer. Dette kan skape problemer for det lokale maritime økosystemet. Disse blindpasasjererne kan utvikle seg på de nye stedene og gjøre ubotelig skade.

TTZ-Umweltinstitutt i Bremerhaven administrerer et EU-finansiert forskningsprosjekt som heter Trebawa. Flere forsknings- og utviklingsmiljøer i Europa deltar. Det gjør også det norske firma OptiMarin AS.

Prosjektet skal videreutvikle den teknologien dette norske firmaet selv har utviklet. Det går ut på å behandle ballastvann ombord i skip ved å benytte hydrosyklon-separator og UV-stråler. Prosjektet er en del av EUs Craft-program som finansierer utviklingsprosjekter for små og mellomstore bedrifter. Trebawa har fått 425.000 euro.

Møter nye krav

Dette rensesystemmet ble første gang installert på Princess Cruises i L.A. Skipet har senere installert ytterligere to anlegg. To vitenskapelige forsøk er dessuten utført på Regal Princess av et internasjonalt forskerteam.

Rensesystemet er basert på forbehandling med filter eller separator for å fjerne partikler. Deretter drepes marine organismer og bakterier med sterk UV-bestråling. Inn- og utpumping skjer som normalt uten tilleggsoperasjoner. Systemet kan prosessere 3000 kubikkmeter i timen og tilfredsstiller nye krav fra FNs sjøfartsorganisasjon IMO.

Kodeord: trebawa