
- Det har blitt veldig bra, det er jo mindre sjans for å bli tatt av stein- og isras nå som vi har fått skredoverbygget, sier Vidar Olsen, en av sjåførene som jevnlig trafikkerer yttersida av Senja. 21-åringen har ikke selv opplevd ras i sin foreløpig korte sjåførkarriere, men har mange ganger kommet til ras eller sett tegnene på at det er like før noe kommer til å skje.
Men Vidars arbeidsgiver, 73 år gamle Korner Jenssen tilhører kategorien som har vært utsatt for ras på jobb. Han setter stor pris på den nye arbeidshverdagen på veien rundt Senja etter at rasoverbygget i Svartholla var ferdig nok til å kunne åpnes.



Øya var delt i to
Fylkeskommunen har siden juni arbeidet med å sikre de siste 100 metrene av den rasutsatte Svartholla, innerst i Mefjordbotn på fv 862 ut mot Senjahopen. Det har vært uttrykt rikelig med frustrasjon fra både befolkning og næringsliv over at øya har vært delt i to mens arbeidet pågikk, men ting skal som kjent være verre før de blir bedre.
- Det har vært ei tøff tid mens det var stengt, for det er dårlig veg når vi må kjøre om Skaland for å komme til Senjahopen. Det har for så vidt gått greit, men det har ført til store ekstrakostnader. Vi har Senjahopen, Husøya og Botnhamn på samme ruta, og da det var stengt måtte vi kjøre to ruter for å betjene Nord-Senja.
Nære på
At det nå er tak over det rasutsatte partiet i Svartholla gjør at det blir ett punkt mindre å bekymre seg for.

- Enkelte kan kjøre forbi slike steder uten å tenke på det, men jeg har det i meg. Jeg ble tatt i et skred en gang på strekningen mellom de to tunnelene i Mefjordbotn, så jeg tenker stadig på faren. Det var på slutten av åttitallet, i mai måned da man ikke venter skred. Jeg satt i andre tanker, havet var speilblankt og været flott, men plutselig fikk jeg et sug i magen og kjente at jeg ble dratt ut mot havet.
Ferden stanset mot en stor stein, som gjorde at bilen ikke stupte utfor og havnet i havet.
- Jeg måtte krype ut vinduet på lastebilen. Man berga nå skinnet sitt den gangen også, men sånne opplevelser gjør at man får litt ekstra respekt for rasfaren, forteller sjåførveteranen.
Straks ferdig
Etter at veien har vært stengt siden i sommer ble trafikken satt på igjen fra 18. desember. Byggeleder for Troms og Finnmark Fylkeskommune, Hugo Spansvoll sier det nå kun gjenstår takstøp i de siste glipene mellom nytt og gammelt rasoverbygg, samt tunnelportalen.
- Arbeidet som nå utføres skjer på oversiden og baksiden av overbygget. Nå gjenstår stramming av fjellboltene som forankrer bakveggen i fjellet, og så fylles det inn masser bak og over. Dette skjer på kvelds- og nattetid, sier Spansvoll.
Den eneste stenginga folk kan forvente fremover vil handle om noen få timer mens forskaling blir demontert.
- Til sommeren blir det asfaltert, og da blir hele Mefjordvegen tatt, sier Spansvoll.

Retter ut problempasseringer
Korner Jenssen og transportkollegene gleder seg til alt står ferdig. De har allerede fått nyte resultatet av utbedringene som ble gjort i bakkene ned til Husøya, og forbi Hamn på vei til Gryllefjord. Her har man skutt ned fjellpartier og brukt steinmassene til å utvide og rette ut smale veipartier.
- Når veien blir lagt sånn man slipper å slakke ned for møtende trafikk går det mye bedre, da kommer vi oss fram selv om det er glatt føre. Før var det et problem at man måtte stanse, og du vet personbiler - de skal frem uansett. De stanser ikke for storbiler, ler Jenssen.
Har gått bra, tross alt

I høst har fylkeskommunen gjort det samme på strekningen forbi Pumpeneset i Mefjordbotn, og de som har kjørt forbi etter åpningen i desember kan se at resultatet begynner å avtegne seg i form av et sterkt forbedret veistykke.
- Det blir bra der også, de har tatt ut store fjellmasser og fått breddet ut vegen. Jeg kjørte sist forbi der på fredag og tenkte det er godt vi har berga oss i alle disse årene. For det er jo bare ura oppfor der.