IKT

Sikrer stø kurs

Finn Halvorsen
6. jan. 2003 - 10:54

Det norskutviklede systemet testes om bord i marinefartøyer, mange under Nato-kommando.

C-MAP i Egersund og maritimt varslingssenter ved Meteorologisk Institutt i Bergen lanserer et globalt system for elektronisk værvarsling, navigasjon og ruteoptimalisering - C-Star.

Systemet, som er en videreutvikling av Sea-Star, er resultatet av et langt forskningssamarbeid hvor værvarsling, navigasjon og elektroniske sjøkart har vært hovedelementene.

Foreløpige undersøkelser viser at skip som bruker produktet sparer både tid og penger. Normal drivstoffreduksjon er antatt å ligge mellom to og fem prosent. Under spesielle forhold har enkelte brukere registrert en drivstoffreduksjon på hele10 prosent.

Systemets viktigste fortrinn er imidlertid mer effektiv drift, store tidsbesparelser i arbeidet med navigering og rutevalg samt større fokus på sikker drift for mannskap, last og miljø.

Øker sikkerheten

C-Star er basert på erfaringsgrunnlag og regnemodeller fra European Centre for Medium Range Weather Forecasts, som er ansett å være verdens fremste leverandør av denne type værdata.

Kontinuerlig overvåking og innsamling av værdata fra målestasjoner og satellitter som dekker hele verden, danner grunnlaget for utregning av optimale og sikre ruter mellom alle destinasjoner.

De aktuelle værvarslene blir bearbeidet og tilrettelagt av Maritimt varslingssenter ved Meteorologisk institutt i Bergen. Systemet gir brukerne muligheter til rask og enkel nedlasting av værparametere som vind, bølgehøyde, trykk, temperatur og nedbør for et eller flere rutevalg. Et 10 dagers værvarsel legger seg som et dynamisk bilde på det sjøkartet som er i bruk.

Dermed kan mannskapet på broen til en hver tid se den aktuelle værutviklingen langs den valgte ruten. C-Star holder også et våkent øye med eventuelle nye kraftige værsystemer som tropiske sykloner. Brukerne kan når som helst laste ned oppdaterte meldinger om stormsentra under utvikling.

Optimal rute

Brukerne kan også legge inn detaljert teknisk informasjon om skipets laste- og seilingsegenskaper.

Ruteoptimaliseringsprogrammet, som er utviklet i samarbeid med Marintek, er et avansert regneprogram som sammenholder skipets seilingsegenskaper, last, skrog og motoreffekt med faktiske værdata.

På denne måten inkluderer utregning av optimale rutevalg også hensynet til skipets spesielle seilingsparametere.

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.