HASTER: Norge må redusere NOx-utslippet med rundt 40 000 tonn innen 2010, noe som tilsvarer NOx-utslippene fra hele den norske veitrafikken. (Bilde: colourbox.com)

SFT vil ha støtteordning for partikkelfiltre

  • Klima

En Norstat-undersøkelse på oppdrag fra Norges Automobil-forbund (NAF) viser at sju av ti nordmenn mener folk som ettermonterer partikkelfiltre på dieselbilene sine, bør få dekket deler av kostnadene sine.

De får støtte fra Statens forurensingstilsyn (SFT).

– En støtteordning bør utformes slik at partikkelfiltre i størst mulig grad blir installert på biler og busser som brukes mye i områder hvor svevestøv medfører helseproblemer. En slik ordning bør også være lettvint og gi lave kostnader for bileierne, sier SFT-direktør Ellen Hambro.

Skapte harme

Fra 1. september 2009 kommer nye krav til avgasser, noe som betyr at alle nye personbiler skal være utstyrt med partikkelfilter. Finansminister Kristin Halvorsen vakte oppsikt da hun varslet om det forestående kravet under Stortingets muntlig spørretime i slutten av januar.

Stortingsrepresentant Ulf Leirstein (Frp) hevdet i spørretimen at dieselbilkjøpere er blitt holdt for narr når årsavgiften på slike biler kan øke betydelig. Engangsavgiften på dieselbiler ble lav sammenlignet med bensinbiler da CO 2-avgiftsregimet gjorde sitt inntog 1. januar i fjor, noe som førte til et rush av dieselbilkjøpere.

Halvorsen har bekreftet at regjeringen vil foreslå en miljødifferensiering av årsavgiften i forbindelse med statsbudsjettet for 2008.

Villige til endring

Blant dieselbileierne i NAFs Norstat-undersøkelse som ikke hadde partikkelfilter på sine biler, svarte over halvparten at de ville ettermontere filter hvis de fikk lavere årsavgift og refundert deler av regningen. Dette tilsvarer over 50 000 biler bare i Oslo og Akershus.

NAF, som i motsetning til SFT foreslår en konkret tilskuddsbeløp på 5000 kroner, er godt fornøyde med SFTs vurdering.

– Når det gjelder nyere dieselbiler er NAF godt fornøyde og på linje med tilsynets forslag. Vi er riktignok villige til å gå noe lenger når det gjelder eldre biler, sier infomedarbeider Even Westerveld.

Bare nyere biler

SFT anbefaler nemlig at en støtteordning bare bør gjelde for biler produsert mellom 2000 og 2009. Beregninger fra Transportøkonomisk institutt (TØI) viser at montering av partikkelfiltre kun er et samfunnsøkonomisk lønnsomt tiltak for biler som kom på markedet fra rundt år 2000, argumenter tilsynet.

"Enkle partikkelfiltre, som også kan brukes på eldre dieselbiler, har en mer usikker effekt. Disse filtrene har en rensegrad på 20-50 prosent og krever omfattende ettersyn og vedlikehold. Det er også vanskelig å kontrollere den reelle effekten av filtrene. At de eldre bilene har kortere levetid bidrar også til mindre utslippsreduksjoner. Erfaringer fra Tyskland viser at man ved montering av enkle partikkelfiltre har hatt alvorlige problemer med driftssikkerhet og med å oppfylle minimum renseeffekt", skriver SFT.

Absolutte tall

NAF vil gi fordeler ved installering av partikkelfiltre også for eiere av eldre dieselbiler. NAF framhever at den reelle renseeffekten ved å installere partikkelfilter er svært høy for eldre kjøretøy, på grunn av den store utslippsmengden.

– Vi ønsker at også eldre biler med ettermonterte partikkelfiltre bør få samme lave årsavgift som biler med fabrikkmonterte filtre. I absolutte utslippstall er miljøeffekten vesentlig større med for eksempel 30 prosent renseeffekt på en eldre bil, enn 90 prosent på en ny bil med mindre utslipp i utgangspunktet, sier Even Westerveld i NAF.