OLJE OG GASS

Sevan med ny løsning for Norskehavet

Anders J. Steensen
10. des. 2009 - 13:12
Vis mer

Konseptet er så interessant at Statoil og Chevron har gått inn og støttet forsøk med den nye skrogformen i modelltanken ved SINTEF Marinteknikk i Trondheim.

Forsøkene viser at det er fullt mulig å bruke stive stigerør, såkalte steel catenaray risers, fra store havdyp på denne plattformen.

– Dette åpner helt nye markeder for oss. Denne typen stigerør er tidligere ikke brukt på norsk sokkel, men kan være aktuell for felt med vanskelige reservoarer på store dyp. I tillegg gir det helt nye muligheter for bruk av en flytende produksjons– og lagerenhet, FPSO, i Den mexicanske golfen. Jeg tror at vi i løpet av kort tid kan få en kontrakt på en slik plattform, sier administrerende direktør Jan Erik Tveteraas til Teknisk Ukeblad.



Tåler full orkan

Årsaken til at det er mulig å bruke stive stigerør av stål er at bevegelsene på den nye Sevan FPSO-en er små. – Den er faktisk mindre enn forventet, sier Tveteraas.

Fordelen med stive stigerør er mange. De er billigere, brønnhodene er tørre og gir lettere tilgang til brønnene.

Løsningen er mye brukt i dypvannsområdene i Den mexicanske golfen, da fra flytende fastforankrede SPAR-plattformer.

– Mulighetene er derfor store for vår nye løsning. Gjennom prøvene i Trondheim fikk vi vist at skrogkonstruksjonen kan tåle orkaner uten at plattformen må kobles fra stigerørene, forteller Fredrik Major. Han leder teknologi og forretningsutvikling i Sevan Marine.



Driftskostnadene må ned

Sevan Marine har vært gjennom en hard periode på grunn av finanskrisen med store vanskeligheter for å finansiere det pågående byggeprogrammet.

Det har også vært problemer knyttet til driftskostnadene ved to av de tre plattformene de har i drift. FPSO Piranema, som er på langtidskontrakt med Petrobras har hatt problemer knyttet til gassturbinene om bord, noe som har forårsaket driftsstanser, mens for FPSO Sevan Voyageur har problemene vært knyttet til reservoaret.

– Vi regner med at disse problemene er forbi. Målet er å redusere driftskostnadene med mellom 15 000 og 20 000 dollar dagen, sier økonomidirektør Birte Norheim. Hun lovet at til tross for de problemene Svan har hatt med innkjøring av plattformene, så vil selskapet gå i svart, dvs. svarte tall i regnskapet i løpet av første kvartal neste år.

– Da vil inntektene fra Sevan Driller og FPSO Goliat begynne å komme inn i kassen, sier hun.


Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonse
Innovasjon Norge
Trer frem med omstilling som innstilling
Trer frem med omstilling som innstilling

Vil selge lisensrettigheter

Sevan har opprinnelig hatt som forretningsidé å eie de FPSO-ene av eget design som er leid ut til oljeselskaper. Med Goliat-prosjektet ble dette endret.

Da ble det til et salg av lisensrettigheter til ENI Norge AS. Innbetalingene for lisensrettighetene vil løpe når kontrakten for bygging av FPSO-en inngås i løpet av første kvartal 2010.

– Vi ser at ved prosjekter som varer lenge ønsker flere oljeselskaper å eie snarere enn å leie produksjonsutstyret. Særlig for store enheter er det aktuelt. Vi vil derfor normalt selge lisensrettigheter for Sevan 1000 og Sevan 2000 enheter, forteller styreformann Arne Smedal til Teknisk Ukeblad. Han legger til at det også reduserer kapitalbehovet og minsker bindingen av kapital i selskapet.



Ser fram til Goliat-kontrakten

Sevan Marine venter like spent som alle andre på tildelingen av totalkontrakten på FPSO Goliat. – Da vil vi kunne få se prisen for vår FPSO og kunne sammenligne den med andre løsninger som har samme produksjonskapasitet. Vi mener at dette virkelig vil vise hvilke innsparinger det ligger i vårt konsept, sier Fredrik Major.

Han kan fortelle at det er flere årsaker til at ENI valgte Sevans løsning i kampen om Goliat.

– Skroget er et dobbelt skrog. Det betyr at vi kan bruke hulrommet mellom ytre og indre skrog til ballast. Dermed unngår vi kontakt mellom lagret olje og vann, noe som er en stor fordel når det gjelder rensing av utslipp til miljø. Alle stigerør og kabelføringer inn til plattformen er beskyttet for vær og vind. Dessuten har vi utviklet av offloading løsning, dvs. en løsning for lasting av olje fra FPSO til shuttletanker, som gjør at tankeren kan laste uavhengig av vindretning, samt at baugen aldri vil peke mot FPSO-en under lasting. Faren for kollisjon er sterkt redusert, forteller Major.



Vinner fram

Etter hva Teknisk Ukeblad erfarer vurderer Statoil flere utbygginger med bruk at Sevans FPSO-er.

Det gjelder på felt med grunt vann hvor FPSO-en er koblet opp til en forenklet brønnhodeplattform, ikke ulikt hva som er gjort med en halvt nedsenkbar plattform på Veslefrikk.

Forskjellen er at på Sveans FPSO kan de plassere alt det tunge slambehandlingsutstyret uten at det går ut over stabiliteten på plattformen.

Også for en eventuell utbygging på Jordbær, et felt på 400 meters havdyp er det aktuelt å bruke Sevan i kombinasjon med undervannsbrønner, mens en løsning med den nye konstruksjonen kan være aktuell for utbyggingen av Luva, Snefrid, Haklang med tieback fra Asterix. Dette er et felt som ligger på ca. 1300 meter havdyp.

Chevron vurderer Sevan for Rosebank – feltet vest for Shetland, samt for felt i smulere farvann som Vest-Afrika og Brasil. I tillegg har Chevron vært med på å delfinansiere modellteste i Trondheim, noe som tyder på at de kan være interesserte i å bruke konseptet for Den mexicanske golfen.



Kan flyttes

Røkke-kontrollerte Det norske har en studie med Sevan FPSO for utbyggingen på Frøy.

I dette fettet har Premier Oil 50 prosents eierandel. De har erfaring med Sevan FPSO fra britisk sektor gjennom Sevan Voyageur, som kan være aktuell å flytte til Frøy.

– Vi ser markedet i Nordsjøen både på norsk og engelsk sektor som mest interessant for øyeblikket. Valget av vår løsning på Goliat har gitt aksept også på norsk sokkel, sier Tveteraas.



Ingen splitt for boreriggene

Det har vært spekulert i om Sevan vil splitte opp selskapet og danne et eget børsnotert selskap for boreriggene.

Jan Erik Tveteraas avviser dette, og sier at forslaget ikke er godtatt av aksjonærene i Sevan Marine. Pt. har selskapet en borerigg Sevan Driller, som er på vei til Brasil fra Kina via Singapore, hvor den er ventet å ankomme 12 desember.

Den neste riggen er under bygging etter at Sevan i høst klarte å få på plass finansiering for denne, som også er chartret av Petrobras.

Sevan Marine har i tillegg en tredje borerigg under bestilling. Denne skulle bore for indiske ONGC i Bengalbukta, men ONGC har møtt finanskrisen og foreløpig utsatt sin virksomhet her.

Høyst sannsynlig vil de komme til å kansellere hele bestillingen, tror flere analytikere Teknisk Ukeblad har snakket med.

Sevan Driller har gjennomført alle sjøprøver og er underveis for egen maskin til Brasil. Farten er på rundt 8 knop, mens den har kommet opp i mer enn 9 knop under sjøprøvene.

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.