Tom Vedvik: Sjefen for TT Micro, Tom Vedvik har personlig engasjert seg i utviklingen av bedre bilmottak i Norge. Her er han på IFA i Tyskland for å vekke interesse  for de norske løsningene.
Tom Vedvik: Sjefen for TT Micro, Tom Vedvik har personlig engasjert seg i utviklingen av bedre bilmottak i Norge. Her er han på IFA i Tyskland for å vekke interesse for de norske løsningene. (Bilde: ORV)
EKSTRA

Eksport av DAB+ biladapter

Ser eksportpotensial for norsk bil-DAB når resten av verden skal digitalisere radioen

Norge med unik erfaring.

Hei, dette er en Ekstra-sak som noen har delt med deg.
Lyst til å lese mer? Få fri tilgang for kun 199,- i måneden.
Bli Ekstra-abonnent »

I store deler av Norge er FM-radio historie, og resten av landet følger etter i løpet av noen måneder. Mange har ytret sterke følelser og synes det er idiotisk at vi skal være først med å skru av FM. Mange andre gleder seg over at vi går foran.

Det er en myte at vi står alene om det noen kaller «utdatert kringkastingsteknologi» og at vi er alene om å satse på DAB+. Svært mange andre land i Europa har bygget ut et digitalt kringkastingsnett og mange av dem følger nøye med hva som skjer i Norge når vi skrur av.

På IFA i Berlin kunne vi observere et enormt utbud av DAB-radioer fra alle de store leverandørene. Spesielt var utbudet av bord- og reiseradioer, i tillegg til bilradioer for innbygging, stort. Derimot var det mindre av det det er mye av i Norge; biladaptere. Det tror norske aktørene kan bli starten på stor eksportvirksomhet.

Slukker i Norge og tenker eksport

– Akkurat nå er vi veldig opptatt med slukkingen av FM-nettet i Norge. Vi har sett hvordan mønsteret er. Etter at både NRK og de kommersielle radiokanalene har slukket i en region, kommer et kraftig oppsving i salget. Det virker som folk venter til det er helt stille i eteren før de gjør noe med bilradioen, sier adm. direktør i TT Micro, Tom Vedvik.

Vi treffer han på selskapet stand på IFA hvor selskapet demonstrerer produktene de har 40 prosent markedsandel på i Norge.

Norge fremst: Ingen andre land ligger å langt fremme på utrulling av DAB som Norge. Men det er solgt et veldig stort antall digitale radioer i flere andre land. Tallene i figuren er rundt ett år gamle, og det har skjedd mye i Norge det siste året.
Norge fremst: Ingen andre land ligger å langt fremme på utrulling av DAB som Norge. Men det er solgt et veldig stort antall digitale radioer i flere andre land. Tallene i figuren er rundt ett år gamle, og det har skjedd mye i Norge det siste året. Foto: Ian Jarvis

Nå kommer mange europeiske land etter Norge, og det åpner muligheter for de som utvikler biladaptere. TT Micro begynte med slike produkter i 2013 og har gått gjennom en lang lærekurve.

Ser stort potensial

– Vi skjønte ganske raskt at de adapterne vi importerte fra Østen trengte forbedring. Vi har kjørt land og strand rundt i Norge for å skaffe kunnskap om sensitivitet, dekningsforhold, antenner og alle de tekniske parameterne som må være på plass for å få best mulig mottak i bilen, sier Vedvik.

– Fra 2014 har vi utviklet mye i Norge, og tatt styringen med produktutviklingen som til da hadde skjedd i Østen. De produktene vi har kommet frem til i dag er mye bedre i et fjelland som det vi har. Og når de fungerer under slike forhold er vi godt rustet til andre markeder med mindre krevende mottakerforhold, sier han.

Selskapet har eksportert noen tusen adapteret til ulike europeiske land. Til og med til Australia har de sendt vareprøver. Man regner med at de store volumene først kommer om et år eller to. Det passer selskapet bra, for det norske markedet skal ha ganske mange hundre tusen adaptere i løpet av det nærmeste året.

Analoge radioer

TT Micro viser også frem sitt nye adapter som ikke er myntet på biler, men på gamle, analoge radioer, som folk ikke vil kaste. De har fått laget en flat liten adapter med antenne, som kan stå bak radioen hvor det også kobles til. Alt som er synlig er fjernkontrollen, som også har en liten skjerm, noe som gjør det lett å følge med i alle kanalene. Dermed er det er nok mange nordmenn med Huldraer og Sølvsupere som kan trekke en lettelsens sukk.

– Det er nok et ganske stort eksportpotensial for dette adapteret også. Norge er ikke alene om å ha ikoniske radioer som vi ikke vil kaste, sier Vedvik.

Best i verden

– Norske aktører har etablert kunnskap om biladaptere som ingen andre i verden. Vi har drevet med dette i flere år og har utviklet produkter i form av radioer med svært god følsomhet og gode antenner. Våre POPyourCAR dabadaptere og Tiny sine er invitert av UK Digital Radio til å være med i et testprosjekt med våre i Surrey i høst. I Storbritannia vet de at vi har stor erfaring med dette i Norge og det åpner selvfølgelig også det enorme britiske markedet for de norske aktørene, sier H. C. Andersen i selskapet Sahaga.

Tidspress

Sikker: Sahagas nye biladapter har stort fokus på trafikksikkerhet. Derfor har den fem forhåndsinnstiltekanalknapper på fronten. POPyourCAR 3.0
Sikker: Sahagas nye biladapter har stort fokus på trafikksikkerhet. Derfor har den fem forhåndsinnstiltekanalknapper på fronten. POPyourCAR 3.0 Foto: Sahaga

Begge aktørene har nesten dårlig samvittighet for å være i Berlin på IFA-messen når det er så stor aktivitet i Norge mens FM-slukkingen foregår, men det er en god anledning til å skaffe oversikt og treffe kontakter.

Sahaga har solgt biladaptere og andre DAB-radioer i Danmark lenge. Nå er de i dialog med importører i Storbritannia, Italia, Tyskland og Sveits.

– Vi kommer også til å jobbe mer mot Nederland hvor utviklingen mot DAB+ går veldig raskt, Men nå handler det først og fremst om å skaffe nok adaptere til den delen av slukkingen vi skal inn i nå, som påvirker en stor del av befolkningen, sier han.

Norsk samarbeid

Begge de to norske selskapene understreker at de har fått god hjelp av spesielt NRK og P4 når de har testet produkter. Kringkasterne har svært mye kunnskap om dekning, mottak og antenner som de har stilt til rådighet.

Stort potensial: Kommunikasjonssjef for marked i Digitalradio Norge, Jarle Ruud tror de norske selskapene som har utviklet DAB-adaptere har svært gode muligheter på eksportmarkedet.
Stort potensial: Kommunikasjonssjef for marked i Digitalradio Norge, Jarle Ruud tror de norske selskapene som har utviklet DAB-adaptere har svært gode muligheter på eksportmarkedet. Foto: ORV

Det at de har fått hjelp til utviklingen på denne måten har vært til svært god hjelp når de nå ser eksportmulighetene som kommer.

– Norge skiller seg ut ved at vi har hatt en slukkedato å forholde oss til. Det har gjort at det er her det har skjedd mest med digitalisering av bilradio i hele verden. I Norge har så å si alle nybiler DAB+ radio, og svært mange har anskaffet seg adapter eller en annen løsning. Men det er fremdeles over en million eldre biler som ikke er konvertert. I andre land er det mye som må gjøres og det vil nok gi norske adapterprodusenter en svært interessant eksportmulighet i årene fremover, sier kommunikasjonssjef for marked i Digitalradio Norge, Jarle Ruud.

Kommentarer (0)

Kommentarer (0)

Eksklusivt for digitale abonnenter

På forsiden nå