Det 97 meter lange sementskipet Crete Cement med 13 personer ombord gikk på grunn i Grisebukta utenfor Fagerstrand i Oslofjorden onsdag morgen. (Bilde: Poppe, Cornelius)
Sementskipet Crete Cement på 5.000 dødvekttonn ligger på grunn rett utenfor Fagerstrand på nesodden, sør for Oslo. (Bilde: Google Maps)
Sementskipet Crete Cement grunnstøtte like ved Håøya i 7-tida onsdag morgen 19. november, men kom seg løs. Etter en tid tok skipet inn vann og kjørte på land rett ved Fagerstrand for å hindre synking på dypt vann. (Bilde: Google Maps)
Det 97 meter lange sementskipet Crete Cement med 13 personer om bord gikk på grunn i Grisebukta utenfor Fagerstrand i Oslofjorden onsdag morgen. (Bilde: Poppe, Cornelius )
Crete Cement var i ferd med å synke onsdag formiddag. Det 97 meter lange sementskipet Crete Cement med 13 personer om bord gikk på grunn i Grisebukta utenfor Fagerstrand i Oslofjorden onsdag morgen, 19. november. (Bilde: Poppe, Cornelius)

Sementen er ikke farlig

  • Klima

Crete Cement

Cementskip drevet av Kristian Gerhard Jebsen Skipsrederi AS (KGJS). Overlevert 2002.

  • Lengde: 97 meter
  • Bredde: 17 meter
  • Dypgang: 7,3 m
  • Dødvekttonn: 4556
  • Flagg: Bahamas
  • Registrert i havn: Nassau

KGJS Cement AS eier 22 selvlossende bulkskip i størrelsessegmentet 1.000 dwt (dødvekttonn) til 28.000 dwt.

I 2006 KGJS kjøpte rederiet Singapore-rederiet Belden Shipholding Pte Ltd i Singapore og med 10 cementskip.

Kilde: KGJS

Lasteskipet Crete Cement gikk på grunn utenfor Fagerstrand på Nesodden i dag morges.

5.300 tonn

Fra Hovedredningssentralen får TU.no opplyst at skipet var på vei til Oslo, men at det fortsstt er uvisst hvor det kom fra.

Crete Cement hadde 5.300 tonn tonn sement, 115 tonn tungolje og 19 tonn marin diesel om bord, og et mannskap på 12. I tillegg var en norsk los om bord.

Sementen skal dog ikke utgjøre noen fare for omgivelsene.

– Nei, den vil nok stivne og bli hard, men ikke utvide seg. Det kan imidlertid bli vanskelig å få losset båten, humrer seniorforsker Per Arne Dahl ved SINTEF Byggforsk.

Dyrt for forsikringsselskapet

Han opplyser at sementen ikke vil gi noen umiddelbare konsekvenser, selv om skipet skulle finne på å synke.

– Sementen er nok ikke farlig for andre enn båten, eierne og kanskje forsikringsselskapet. Det finnes nok verre ting i den fjorden, sier Dahl.

Synker

Teknisk Ukeblads reporter på stedet opplyser at skipet ser ut til å være i ferd med å synke.

Det skal ha en veldig slagside, og det er lagt ut oljelenser for å fange opp for eventuelle lekkasjer.

Erfarent mannskap

De tolv som utgjør besetningen ombord er en russisk kaptein, en polsk styrmann, en litauisk elektriker, tre kroatere og seks menn fra Indonesia.

- Skipet grunnstøtte, og losen og kapteinen oppdaget at det var hull i skroget og at det tok inn vann. De bestemte seg da for å kjøre på grunn - hadde de blitt liggende på samme sted ville skipet gå rett ned, sier Per Rønnevig, talsmann for rederiet KGJS Cement AS, til Dagbladet.no .

Nordens største elbilkonferanse
Få med deg «Nordic EV Summit 2017» tirsdag 7. februar.
Union Scene, Drammen, Norway.