Transport & Environment

– Selvkjørende biler kan øke klimautslippene 

Fremtidens autonome biler kan øke CO2-utslippet i europeiske byer med 40 prosent.

Fremtidens autonome biler kan gi økt trafikk og større miljøproblemer, viser ny rapport.
Fremtidens autonome biler kan gi økt trafikk og større miljøproblemer, viser ny rapport. (Bilde: Colourbox)
EKSTRA

Fremtidens autonome biler kan øke CO2-utslippet i europeiske byer med 40 prosent.

Hei, dette er en Ekstra-sak som noen har delt med deg.
Lyst til å lese mer? Få fri tilgang for kun 199,- i måneden.
Bli Ekstra-abonnent »

Selvkjørende biler kan redusere antall skadde eller drepte i trafikken. Men autonome kjøretøy er alt annet enn bra for miljøet, ifølge en fersk rapport fra miljøorganisasjonen Transport & Environment. 

I rapporten «Less (cars) is more: how go from new to sustainable mobility» konkluderer den Brussel-baserte miljøorganisasjonen at selvkjørende biler faktisk kan akselerere utslippene -  selv om en stor andel av bilene vil ha nullutslipp. 

Les også

Billig og skadelig

I rapporten slås det fast at en fremtid der man ikke selv eier bil, men bestiller sjåførløs transport ved behov, kan vise seg å bli svært skadelig for miljøet. T&E kalkulerer med at slike ordninger vil bli svært billige og enkle å bruke - og derfor veldig, veldig populære.

Miljøorganisasjonen, som blant annet har fått støtte av EU og NORAD, estimerer at prisene ved bruk av selvkjørende biler vil falle med minst 50 prosent i forhold til dagens taxipriser, og at dette vil medføre at både etterspørsel og køer vil øke. Deler av den økte trafikken vil være tomme biler på vei til neste kunde. 

Rushtrafikk hele dagen

T&E frykter noe tilnærmet ville vesten-tilstander, der trafikken i europeiske byer vil øke med mellom 50 og 150 prosent innen 2050.

En konsekvens av dette er rushtrafikk hele dagen. Miljøorganisasjonen understreker at det ikke er noen selvfølge at autonome biler vil være utslippsfrie. For å unngå et scenario der utslippene faktisk øker, anbefaler T&E å innføre forbud mot selvkjørende biler med forbrenningsmotor. 

Selv en løsning der flere kunder deler på den samme selvkjørende bilen, vil kun redusere utslippene til en viss grad. Uansett vil slike løsninger være langt mindre energieffektive enn kollektivtrafikk som buss eller bane, ifølge rapporten fra Transport & Environment. 

– Vil gi 15 prosent mer trafikk

T&E er ikke alene om å se mørkt på fremtidens autonome trafikk. Også det danske Vejdirektoratet har forsket på fremtidens trafikkavvikling, og mener at selvkjørende biler vil bli så populære at trafikken vil øke med rundt 15 prosent i større byer.

Til danske Ingeniøren forklarer avdelingsleder Andreas Egense i Vejdirektoratets analyseenhet at det er snakk om to motsatte effekter.

De anslår at selvkjørende biler vil være såpass mye bedre sjåfører enn oss mennesker at de kan kjøre tettere og frigjøre opp mot 30 prosent mer plass på veiene.

– Fordi selvkjørende biler kan kjøre tettere, kan vi utnytte veiene bedre. Men det blir samtidig mer attraktivt å kjøre. Resultatet er at vi får mer trengsel målt på forsinkelsestid. Effekten av å utnytte veiene bedre utjevnes med andre ord av den økte trafikken, sier Egense.

Les også

Kommentarer (6)

Kommentarer (6)

Eksklusivt for digitale abonnenter

På forsiden nå