FEILGREP: I hver fjerde bedrift har teknisk personell forsøkt å utbedre feil på lagringsmedium - og mislyktes. (Bilde: Ibas)

Selvhjelp knuser maskinene

  • IT

Datakrasjundersøkelsen

Landsomfattende undersøkelse blant 511 IT-sjefer og IT-teknikere ved ulike norske bedrifter.

Gjennomført av Yougov for Ibas.

55 prosent av alle norske bedrifter har opplevd datakrasj i løpet av de siste to årene. Det viser en undersøkelse fra meningsmålingsinstituttet Yougov på oppdrag for IT-selskapet Ibas

Den viser også at det ikke er like smart å gjøre et forsøk å å fikse ødelagte maskoner selv:

I hver fjerde bedrift har teknisk personell forsøkt å utbedre feil på lagringsmedium - og mislyktes. I i like mange tilfeller har kritisk informasjon gått tapt på grunn av dette.

Kritisk

Datamaskiner og servere blir en stadig viktigere del av norske bedrifters virksomhet.

Ifølge undersøkelsen sier 70 prosent av alle norske bedrifter at minst en fjerdedel av innholdet på serveren er sensitiv eller virksomhetskritisk informasjon.

82 prosent sier de forsøker å løse et eventuelt datahavari ved hjelp av intern kompetanse først. Kun ni prosent kontakter ekstern ekspertise som en del av prosedyren.

Ut av spill

Et datahavari kan raskt sette et selskap ut av spill. Hele 26 prosent oppgir at feilen må utbedres innen få minutter for å unngå at skaden går utover ordinær drift.

I alt svarer 8 av 10 bedrifter at skaden må utbedres i løpet av den første dagen for å unngå at det påføres stor skade på bedriften.

Kostbart

IT-selskapet Ibas advarer mot å rette feil på egen hånd.

– Å løse problemet internt kan synes å være den raskeste veien ut av en vanskelig situasjon, men risikoen for å ikke lykkes er større. Ikke bare risikerer man at data forsvinner for godt, men det kan bli en lengre, vanskeligere og mer kostbar prosess å rekonstruere innholdet, sier avdelingsleder for datarekonstruksjon Øyvind Nyland i en pressemelding.