Fergekaia og tilleggskaia nederst til høyre skal rives og erstattes med en større fergekai og en lengre tilleggskai. Secora leder kampen om kontrakten. (Bilde: Norkart Geoservice)

Secora lavest på Festøya

Vegvesenet slapp ubehagelig overraskelser denne gangen. Fem entreprenører deltar i konkurransen, og prisene er ikke avskrekkende. - De ligger der vi håpet de skulle ligge, sier byggeleder Mariane Nærø i Region midt.

Det nest laveste anbudet er gitt av Implenia. Det er på 26,334 mill. Nr. tre er Mesta (27,166 mill.), tett fulgt av A. Våge fra Volda (27,193 mill.). Siste anbyder er Christie & Opsahl (29,435 mill.).

Festøya ligger i Ørsta kommune på sørsiden av Storfjorden. Her er det to fergekaier som er anløpsted for hvert sitt samband. Det ene som inngår i E 39, går tvers over Storfjorden til Solavågen i Sula kommune. Det andre er et fylkesvegsamband som går til Hundeidvik i Sykkylven kommune.

Sambandet Festøya-Solavågen har klart størst trafikk av de to, men bare en av fergekaiene på Festøya er stor nok til å ta i mot fergene i dette sambandet. Det er den andre fergekaia som skal bygges om. Den skal få en ny og større fergekaibru og ny tilleggskai som blir dobbelt så lang som den som er der nå.

Den ombygde fergekaia blir den viktigste på Festøya når ombyggingen er fullført. Det må skje innen 14. desember i år.