Scoutdi - inspeksjonsdrone - Equinor

Scouts drone skal kunne inspisere skipstanker på egen hånd

Utvikler selvnavigerende inspeksjonsdrone for Equinor.

Nicolai Husteli (til venstre), Morten Amundsen, Kristian Klausen og Kristoffer Slåttsveen tester inspeksjonsdronen. Foto: Arne Fenstad.
Nicolai Husteli (til venstre), Morten Amundsen, Kristian Klausen og Kristoffer Slåttsveen tester inspeksjonsdronen. Foto: Arne Fenstad. (Foto: Arne Fenstad)
EKSTRA

Utvikler selvnavigerende inspeksjonsdrone for Equinor.

Hei, dette er en Ekstra-sak som noen har delt med deg.
Lyst til å lese mer? Få fri tilgang for kun 199,- i måneden.
Bli Ekstra-abonnent »

I et nedlagt fabrikklokale med grafittikunst på ytterveggen i utkanten av Trondheim holder de fire lederne i Scout Drone Inspection til. Tilfluktsrommet i kjelleren er rigget om til dronetestområde.

Gründer og HMS-ansvarlig Kristian Klausen ber alle ta på seg hørselvern og briller, og forberede seg på å dukke før han starter opp den egenutviklede helidronen. Det gjenstår fortsatt en del utvikling før dronen kan operere på egen hånd.

Selskapet ble stiftet på slutten av fjoråret og er en videreføring av Klausens doktorgradsarbeid. I oktober i år inngikk de en avtale med Equinor om å utvikle en drone for inspeksjon av skipstanker uten GPS-dekning.

– Ballasttanker og cargotanker er de vanskeligste miljøene å inspisere. I dag må man bygge stillaser og gå ned i tankene. Det er enormt arbeidskrevende, spesielt på flytende produksjonsskip, sier Klausen. 

Absolutt navigasjon

Prosjektet går ut på å utstyre helidronen med sensorer slik at den egenhendig kan unngå å kollidere med veggene i ballasttankene. Sensorteknologien er kjent fra andre bruksområder, og selskapet har søkt om patent for å bruke den på dronen.

I tillegg utvikler de et navigasjonssystem slik at dronen skal kunne registrere hvor den er i absolutt forstand, ikke bare i forhold til veggene i tanken. 

– Dronen skal kunne vite hvor den er i forhold til omgivelsene og navigere relativt til dem. Det andre er at den skal kunne navigere absolutt, uten å bruke GPS. En løsning vi ser på, er å ha små pucker i tanken som dronen kan bruke til å navigere etter. Dermed blir dette et alternativ til GPS, sier Klausen.

Scout Drone Inspection

Scout Drone Inspection ble stiftet i november 2017 og utvikler inspeksjonsdroner. 

I tillegg til Autospect-prosjektet med Equinor, er de involvert i prosjektet Adrasso sammen med DNV-GL, Norsk Elektro Optikk, Jotun, Idletechs og NTNU. Scout har fått to millioner kroner via prosjektet som også går ut på utvikle en autonom drone for skipsinspeksjon. 

Scout har fått tilsammen 4,5 millioner kroner fra det statlige investeringsselskapet Investinor og investoren nHack som konsentrerer seg om å bringe nordisk teknologi til Asia.

Innovasjon Norge og Equinor støtter det toårige prosjektet med tilsammen syv millioner kroner. Prosjektet heter Autospect, og Equinors mål er å kunne inspisere tankene mer effektivt og på en sikrere måte.

Måler ståltykkelse

I testrommet i kjelleren har utviklerne plassert flyttbare vegger som skal imitere veggene i ballasttanken, og på en av veggene har de montert en stålplate.

En inspeksjon av ballasttank skal også inkludere en måling av tykkelsen på stålet i tanken, noe som betyr at dronen må programmeres til å fly helt inntil tankveggen.

Dronen skiller seg fra andre inspeksjonsdroner ved at den ikke skal kollidere, ifølge utviklerne. Foto: Arne Fenstad. Foto: Asbjorn Fidjeland Goa wwwgoano

Nicolai Husteli er daglig leder i Scout, og kom fra en stilling i DNV-GL, som tar imot inspeksjonsrapportene. Han vil også koble kontoristene tettere på skipsinspeksjonen. 

– I prosjektet skal vi også lage en 3D-modell av skipet og ballasttankene, som vi typisk vil bruke laser til. 3D-modellen skal være et støtteverktøy for de som inspiserer. Vi jobber også med å koble dette til VR. Idéen er at eksperter skal kunne sitte på kontoret med VR-briller og støtte inspeksjonen, sier Husteli. 

Robotisering av industrien

Prosjektet er en del av robotiseringen av de farligste og mest arbeidskrevende oppgavene på havet og i olje- og gassindustrien. Teknisk Ukeblad skrev om prosjektet i oktoberutgaven av papirmagasinet. Ulike droner brukes allerede til å inspisere gasstanker og rør. 

På Kårstø beregner operatøren Gassco at 98 prosent av utgiftene knyttet til inspeksjoner er forberedelser og etterarbeid. Robotiserte løsninger betyr innsparinger på mellom 0,5 og 1,5 millioner kroner per trykktank. 

Scout tar sikte på å gjøre inspeksjonsdronene så enkle å bruke som overhodet mulig.

– Det finnes kommersielle droner som er forsøkt brukt til inspeksjon av skipstanker, men de er avhengige av ekspertpiloter. Vi ønsker å gjøre det så enkelt at alle på skipet kan utføre arbeidet. Noen av dronene som brukes i dag, har bur som skaper hindringer for kameraer og andre sensorer, fordi det forventes at de vil kollidere med veggen. Vår drone skal ikke kollidere, sier Husteli.

Strekker seg mot mer autonomi

I testrommet i kjelleren lander prototypen trygt på gulvet uten at noen blir skadet. 

Utviklerne ser for seg tre steg mot en stadig mer autonom inspeksjonsdrone. Det første er en drone som kan styres på en lett måte uten å kollidere. Neste skritt er å automatisere selve flygingen. Og det siste målet er en helt autonom farkost som selv vet hvor den skal inspisere. 

– Det endelige målet er å tilby en drone som man bare kan slippe ned i tanken og som gjør oppgaven autonomt, sier Husteli.

Kommentarer (0)

Kommentarer (0)

Eksklusivt for digitale abonnenter

På forsiden nå