Statsbygg scorer bedre enn markedsgjennomsnittet på alle parameterne og går til topps ved fire av dem.
PR-barometeret er en stor kommunikasjonsanalyse foretatt av analyse- og rådgivningsfirmaet Aalund.
186 journalister fra de fleste store medier i Norge har deltatt. Dette skrives i en pressemelding.
Samarbeid vurdert
De har vurdert sitt samarbeid med og oppfatning av fire-fem selskaper hver som de har gransket nærmere eller samarbeidet med i løpet av det siste året.
Det innebærer at knapt 30 selskaper har blitt vurdert av minst 10 journalister.
Fire topp-plasseringer
I undersøkelsen scorer Statsbygg best av alle på fire parametre:
Viljen til å fortelle om kritiske eller problematiske saker.
Selskapets troverdighet.
Toppledelsens troverdighet.
En synlig samfunnsansvar-policy.
– Åpenhet og troverdighet
– Det var hyggelig og gode nyheter for oss.
Vi legger vekt på åpenhet og troverdighet og ønsker å ha et godt og nært forhold til journalsiter basert på gjensidig forståelse og respekt, sier Statsbyggs kommunikasjonsdirektør Hege Njaa Rygh.
Hun havnet for øvrig påfemteplass på listen da journalistene skulle utpeke ”den beste informasjonssjefen”.
Statoils Ole Morten Aanestad ble hyppigst nevnt.